Charakteristika vyučovacího předmětu Dějepis
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Cílem předmětu je kultivování historického vědomí jedince a uchování kontinuity historické paměti ve smyslu předávání historické zkušenosti. Důležité je poznávání dějů, skutků a jevů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj společnosti, a které se promítly do obrazu naší současnosti. Důraz je kladen zejména na moderní dějiny, kde leží kořeny většiny současných společenských jevů. Významně se uplatňuje zřetel k základním hodnotám evropské civilizace. K pochopení historických dějů a jevů je nutné rozvíjet časové a prostorové představy žáků. Je třeba vést žáky k poznání, že historie není uzavřenou minulostí, ale její důsledky nás provázejí v současnosti. Významně se uplatňuje zřetel k dějinám regionu, znalost osobností i památek. Při práci s dětmi je důležitý individuální přístup a přiměřené tempo při probírání nové látky. Práce s mapou je pro žáky velmi obtížná, vyžaduje nápomoc pedagoga. Důležité je používání vizuálních, ale i prostorových pomůcek (kartičky, tabulky, obrázky). Vhodné jsou manipulace doplňováním, vyhledáváním, spojováním, zaškrtáváním jednotlivých pojmů. Opakování učiva je třeba naplánovat s náležitou přehledností požadavků a ověřením porozumění zadání. Alternativou zkoušení mohou být dějepisné soutěže a kvízy.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Předmět Dějepis je vyučován na II. stupni Základní školy od 6. do 9. ročníku s časovou dotací 2 vyučovací hodiny za týden. V 9. ročníku je využita 1 disponibilní hodina. Časová dotace předmětu Dějepis u dětí, které jsou vzdělávány podle vzdělávacího programu ZŠ LMP je na II. stupni od 7. do 9. ročníku 1 hodina týdně. Vyučovací hodina Dějepisu může být realizována v počítačové učebně za použití internetu, nebo i mimo areál školy návštěvou muzea, galerie či výstavy. Informace mohou být čerpány z různých zdrojů, např. promítání filmů s historickou tematikou.
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení
učitel:
- vyhledává a třídí informace o probíraných oblastech
- seznamuje žáky s běžně užívanými termíny a uvádí je do souvislostí
- vytváří pozitivní vztah k učení
- klade důraz na porozumění při práci s historickým materiálem
- rozvíjí zájem žáků o současnost a minulost vlastního národa
Kompetence k řešení problémů
učitel:
- vnímá nejrůznější společenské problémy v jejich vývoji a přemýšlí o jejich příčinách
- získává orientaci v mnohotvárnosti historických, sociokulturních, etických, politických, právních i ekonomických faktech tvořících rámec každodenního života
- při řešení problémů objevuje spojitosti s historií
- hledá paralely mezi minulými a současnými událostmi a porovnává je v evropském a celosvětovém měřítku
Kompetence komunikativní
učitel:
- uplatňuje vhodné prostředky komunikace k vyjadřování vlastních myšlenek, citů, názorů a k přiměřenému obhajování práv
- vyjadřuje své názory na společenské dění
- vede žáky k odolnosti vůči myšlenkové manipulaci
- umí naslouchat a porozumět argumentaci druhých
- formuluje a vyjadřuje myšlenky v historicky logickém sledu
Kompetence sociální a personální
učitel:
- chápe potřebu spolupráce se spolužáky při řešení určitého úkolu
- je odpovědný za kvalitu společné práce
- uvědoměle přijímá určité role ve skupině
- vytváří příjemnou atmosféru v kolektivu
- má ohleduplnost a úctu při jednání s druhými lidmi
Kompetence občanské
učitel:
- přijímá základní principy na kterých spočívají zákony a společenské normy
- formuje úctu žáků k vlastnímu národu a rozvíjí respekt ke kulturním či jiným odlišnostem lidí, skupin i společenství
- aktivně zapojuje žáky do kulturního dění
- má schopnost vcítit se do situace jiného člověka, příp. osobnosti známé z historie
Kompetence pracovní
učitel:
- využívá znalostí a zkušeností získaných při výuce historie v zájmu rozvoje každého žáka a v přípravě na budoucí povolání
- vede žáky k ochraně kulturních a společenských hodnot
- chápe podstatu, cíl a riziko povolání
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova
Hodnoty, postoje, praktická etika - vlastní a cizí postoje a hodnoty, jejich projevy v chování lidí zejm. za 2. světové války (holocaust, …)
Výchova demokratického občana
Občan, občanská společnost a stát - stoletá válka, vznik USA – Listina základních práv a svobod, občanská práva, revoluční rok 1848, sjednocení Evropy, mezinárodní organizace, totalitní režimy, rasismus, holocaust, ideologie, občanská společnost
Formy participace občanů v politickém životě - volební systém, formy vlády, vznik Československa
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování - demokracie, despocie, tyranie, řecký městský stát, Velká Francouzská revoluce, Napoleonova vojenská diktatura, politické změny po 1. světové válce, 2. světové válce, na přelomu 80. a 90. let, ústavy, zákony
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Evropa a svět nás zajímá - kulturní odkaz starověkých států, zvyky a tradice jednotlivých národů, objevné plavby
Jsme Evropané - kořeny a zdroje evropské civilizace, starověké státy, stěhování národů, formování evropských států, křížové výpravy, mírové poselství Jiřího z Poděbrad, osvícenství, uspořádání světa po jednotlivých válkách, vznik SN, integrační proces EU
Multikulturní výchova
Kulturní diference
- člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky
– kalokaghatia v Řecku
Lidské vztahy
- náboženství, sbližování a prolínání kult. vlivů v období helénismu, náš etnický původ, předsudky, stereotypy katolické církve, husitství, poznávání jiných kultur, mezinárodní solidarita
Etnický původ
- rovnocennost etnických skupin, Islámský svět, rasová diskriminace, otrokářství, antisemitismus
Princip sociálního smíru a solidarity
- diskriminace, předsudky vůči etnickým skupinám za 2. světové války a otázka lidských práv
Environmentální výchova
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- průmyslová revoluce, demografický vývoj, vynálezy a objevy
Mediální výchova
Fungování a vliv médií ve společnosti
- vliv médií na každodenní život, společnost, politický život a kulturu z hlediska současné i historické perspektivy (propaganda, vliv politiky na média,..)
5. Práce s dětmi s podpůrnými opatřeními
Výuka předmětu Dějepis u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V předmětu Dějepis využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody práce, materiály a pomůcky, s cílem umožnit žákům dosahovat obdobných cílů jako jejich vrstevníci bez handicapu. Tato opatření by měla napomoci k tomu, aby žáci dosahovali co nejlepších výsledků ve vzdělávání, rozvíjeli také měkké dovednosti uplatnitelné v mnoha jiných oblastech a měli možnost zažívat úspěch a radost z práce.
Žáci s PAS a ADHD
Struktura pracovní hodiny respektuje specifické potřeby žáků s PAS. Jsou využívány myšlenkové mapy, přehledy, časové osy, filmový, mapový a obrazový materiál; pro větší názornost a aktivizaci žáků jsou využívány výukové materiály na interaktivní tabuli. Pracovní listy, se kterými žáci pracují, splňují zásady práce s dětmi s PAS.
Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
U žáků s vývojovou dysfázií jsou využívány stejné metody jako u žáků s PAS. Ve zvýšené míře je využíván názorný materiál: přehledy, obrázky, mapový materiál a video ukázky k probíranému učivu. Texty, se kterými žáci pracují, jsou kratší, strukturované, s jednodušší slovní zásobou, jednoduše formulovanými dotazy.
Žáci s tělesným postižením
Pracovní listy jsou upraveny tak, aby měli žáci dostatečný prostor na psaní odpovědí (větší velikost písma, řádkování, ...); možno je využívat také práce na PC s upravenou klávesnicí nebo dotykovým displejem. Na psaní využívají žáci psací pomůcky upravené pro lepší úchop. Žáci při některých úkolech pracují ve dvojicích či skupinkách s žáky s jinými diagnózami, čímž se u nich podporuje schopnost požádat o fyzickou dopomoc.
Žáci s mentálním postižením
Těmto žákům připravuje učitel výukové materiály podle očekávaných výstupů žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními. Tyto materiály obsahují menší množství textu, jsou jasně strukturovány, doplněny obrázky, přehledy a jiným názorným materiálem. Jsou využívány materiály určené pro interaktivní tabuli pro větší aktivizaci žáků.
Otestovat si své znalosti v oblasti Dějepisu můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / DĚJEPIS / PROCVIČOVÁNÍ