Projektový den: Pitný režim neboli ,,Voda základ života“
Skupiny: Žáci budou rozděleni po třídách se svým třídním učitelem, vychovatelem, asistentem.
Vedoucí projektového dne: Pavla Kravčíková, Petra Babincová
Zaměření projektového dne: voda a pitný režim
Cíl projektového dne: připomenout žákům informace týkající se vody, zdůraznit nutnost
dodržování pitného režimu, porovnat jednotlivé druhy nápojů
Výstupy: obrázky vody, informace o vodě – nalepit na výkres, informace o pitném režimu –
nalepit na výkres, tabulka kalorických hodnot různých druhů nápojů
Zadání:
Úkol č. 1 – kresba obrázku
Žáci nakreslí obrázek, kde bude hlavním tématem voda. Učitel blíže nespecifikuje, aby dal prostor fantazii dítěte. Pak společně všichni představí své obrázky, vysvětlí, co namalovali a proč. Obrázky se vystaví ve třídě na nástěnku.
Úkol č. 2 – informace o vodě
Na papír napsat všechny informace o vodě, na které si žáci vzpomenou. Možno vyhledávat na internetu, v knihách, v učebnicích. Lze doplnit kresbou, obrázkem, ústřižkem.
- - Koloběh vody
- - Skupenství vody
- - Přeměna skupenství, tání, vypařování, tuhnutí
- - Vlastnosti vody
- - Rozdělení vody – sladká, slaná, pitná, užitková
- - Čističky vod
- - Jezera, rybníky, řeky, moře, oceány
- - Voda v běžném životě – vaření, mytí, praní, koupání,
- - Voda jako způsob relaxace - rybaření, potápění, plavání, surfování
Úkol č. 3 – důležitost vody pro lidský organismus
Žáci zjistí, proč je voda důležitá pro lidský organismus.
- - Rozřeďuje a rozpouští potravu.
- - Zabezpečuje rozvod živin, minerálních látek a vitamínů v těle.
- - Napomáhá při vylučování škodlivin.
- - Udržuje stálou tělesnou teplotu v těle ( pocení ).
- - Je důležitým zdrojem některých minerálních látek.
- - Zvlhčuje a chrání sliznici.
- - Umožňuje ochutnávat pokrmy.
Provedou experiment, který ověří tvrzení, že voda umožňuje vychutnávat pokrmy:
Žáci zkonzumují suché potraviny ( sušenky, keksy, tyčinky atd.) a pak hned další suché potraviny ( cereálie, krekry ). Pak tento pokus provedou ještě jednou, ale po první konzumaci se napijí, čímž zvlhčí sliznici. Sdělí své postřehy, zda dokázali chutě lépe rozeznat před napitím nebo po napití.
Úkol č. 4 – Pitný režim
Žáci řeknou, co se jim vybaví, když se řekne pojem pitný režim. Rozdíl mezi příjmem a výdejem. Co může nastat, když bude narušena rovnováha mezi příjmem a výdejem?
Příjem – nápoje, pokrmy, látková výměna
Výdej – dech, pot, moč, stolice
1/ Vysvětlit, co je to dehydratace, kdy nastává a jak se projevuje.
2/ Které potraviny obsahují větší množství vody, které méně.
3/ Jaké potraviny a nápoje konzumují žáci během dne, jaké množství. Každý žák si může napsat svůj seznam potravin a nápojů, které zkonzumuje za celý den. Pak si ho mohou žáci porovnat mezi sebou.
4/ Zásady správného pitného režimu. Co se do pitného režimu započítává, co ne.
5/ Porovnat kalorické hodnoty různých nápojů – Coca cola, minerálka, čistá voda, džus.
Informace o pitném režimu zpracovat a nalepit, napsat, nakreslit na výkres. Vystavit ve třídě.
Před vypracováváním úkolů se doporučuje zajít do obchodu a koupit potraviny potřebné k experimentu v úkolu č. 3 a nápoje z úkolu č. 4.
Fotky z Projektového dne naleznete na tomto odkaze: (uživatel: ukrajinska, heslo: ukrajinska) KLIKNI
Projektový den PITNÝ REŽIM neboli VODA ZÁKLAD ŽIVOTA |