Charakteristika předmětu Matematika
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Vzdělávací oblast matematika a její aplikace prolíná celým základním vzděláváním od I. do 9. ročníku. Je založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Rozvijí intelektuální schopnosti žáků, jejich paměť‘, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku. Současně přispívá k vytváření určitých rysů osobnosti jako je vytrvalost, pracovitost, kritičnost. Matematika poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné pro orientaci v praktickém životě, umožňuje získávat matematickou gramotnost a logické myšlení a tím vytváří předpoklady pro další možné úspěšné studium. Poznatky a dovednosti získané v matematice jsou předpokladem k poznávání přírodovědných oborů, ekonomiky, techniky a využití počítačů.
Vzdělávací obsah předmětu matematika a její aplikace je rozdělen na čtyři tematické okruhy:
Vzdělávací oblast matematika a její aplikace prolíná celým základním vzděláváním od I. do 9. ročníku. Je založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Rozvijí intelektuální schopnosti žáků, jejich paměť‘, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku. Současně přispívá k vytváření určitých rysů osobnosti jako je vytrvalost, pracovitost, kritičnost. Matematika poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné pro orientaci v praktickém životě, umožňuje získávat matematickou gramotnost a logické myšlení a tím vytváří předpoklady pro další možné úspěšné studium. Poznatky a dovednosti získané v matematice jsou předpokladem k poznávání přírodovědných oborů, ekonomiky, techniky a využití počítačů.
Vzdělávací obsah předmětu matematika a její aplikace je rozdělen na čtyři tematické okruhy:
1/ Číslo a proměnná
2/ Závislosti, vztahy a práce s daty
3/ Geometrie v rovině a v prostoru
4/ Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Tyto okruhy jsou zapracovány do tematických celků v jednotlivých ročnících.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Předmět matematika je vyučován v 1. – 9. ročníku. V matematice bylo využito 5 disponibilních hodin.
ZŠ – ročník počet hodin
Tyto okruhy jsou zapracovány do tematických celků v jednotlivých ročnících.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Předmět matematika je vyučován v 1. – 9. ročníku. V matematice bylo využito 5 disponibilních hodin.
ZŠ – ročník počet hodin
1. ročník 5 hodin 6.ročník 4 hodiny
2. ročník 5 hodin 7.ročník 4 hodiny
3. ročník 5 hodin 8.ročník 4 hodiny
4. ročník 5 hodin 9.ročník 4 hodiny
5. ročník 5 hodin
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení
Učitel:
- vybírá úlohy, které vedou k využívání vhodných způsobů, metod a strategií pro řešení úloh
- vybírá úlohy, které vedou k využívání vhodných způsobů, metod a strategií pro řešení úloh
- zadává vícekrokových úloh, které vedou k plánování, diskusi a zdůvodňování
- vede žáky k používání a přiřazování pojmů a symbolů
- vede žáky k hledání, vysvětlování a nápravě chyb
- využívá práci s textem a dohlíží na čtení textu s porozuměním
- uplatňuje metody kritického myšlení
Kompetence k řešení problému
Kompetence k řešení problému
Učitel:
- uplatňuje zadávání problémových úloh, modelových situací vedoucích k hledání vlastního úsudku a odhadu
- podporuje hledání podstaty problému / analýza/, hledání příčin, logiky, dávání věcí do souvislosti / syntéza /
- vede žáky k objevování různých variant řešení
- podporuje hledání a nápravy chyb, ověřování si správnosti výsledku
- uplatňuje kladení cílených otázek, odpovědi na zadané otázky, diskusi
Kompetence komunikativní
Kompetence komunikativní
Učitel:
- podporuje vyjadřování a formulace myšlenek a názorů v logickém sledu, stručné a jasné vyjadřování
- podporuje vyjadřování a formulace myšlenek a názorů v logickém sledu, stručné a jasné vyjadřování
- vede žáky k obhajobě vlastního (žákova) názoru na základě věcných argumentů
- uplatňuje aktivity vedoucí k porozumění různým typům textu
- vede k tvorbě a formulaci vlastních úloh
- podporuje stručné a jasné zdůvodňování žákova tvrzení a vysvětlování postupu či hledání chyb
- uplatňuje kooperativní metody a metody kritického myšlení
Kompetence sociální a personální
Kompetence sociální a personální
Učitel:
- uplatňuje takové aktivity, které vedou k simulaci životních situací
- vede žáky k uplatnění zodpovědnosti a tvůrčího přístupu
- vede žáky k sebehodnocení, přijímání kritiky a pochvaly
Kompetence občanské
Kompetence občanské
Učitel:
- využívá úlohy, které řeší pracovní a společenské vztahy
- vede žáky k pracovitosti, vytrvalosti a zodpovědnosti
Kompetence pracovní
Učitel:
- zadává problémové úlohy ke cvičení vytrvalosti a systematičnosti
- vyžaduje dodržování pravidel, termínů, vede k výchově k zodpovědnosti
- zadává úlohy s podnikatelským zaměřením
- zadává úlohy zaměřené na volbu povolání
- uplatňuje takové aktivity, které vedou k plánování, hodnocení a sebehodnocení
- vede žáky k samostatnosti v práci
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova
Charakteristika průřezového tématu ve vztahu k matematice
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova
Charakteristika průřezového tématu ve vztahu k matematice
Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova v Matematice akcentuje formativní prvky, orientuje se na subjekt i objekt, je praktické a má každodenní využití v běžném životě. Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Jeho smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti. Specifikou Osobnostní a sociální výchovy je, že se učivem stává sám žák, stává se jím konkrétní žákovská skupina a stávají se jím více či méně běžné situace každodenního života. Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu.
Přínos Matematiky k průřezovému tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma v matematice:
Přínos Matematiky k průřezovému tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma v matematice:
- vede žáky k porozumění sobě samému a druhým
- uplatňuje takové aktivity, které napomáhají k zvládání vlastního (žákova) chování
- přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni
- rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti
- utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci
- umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů)
- formuje studijní dovednosti
- podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma v matematice:
- pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým
- vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci
- vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů
- přispívá k uvědomování mravních rozměrů různých způsobů lidského chování
- napomáhá primární prevenci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování
Tematické okruhy průřezového tématu v matematice:
Osobnostní rozvoj
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, sebeovládání - regulace vlastního jednání i prožívání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení
Psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích
Kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality), tvořivost v mezilidských vztazích
Sociální rozvoj
Sociální rozvoj
Kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a
organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
Morální rozvoj
organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci
5. Práce s žáky s podpůrnými opatřeními
5. Práce s žáky s podpůrnými opatřeními
Výuka předmětu Matematika u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V předmětu Matematika využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání a zažíval pocit úspěchu.
- Žáci s PAS a ADHD
- Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
- Žáci s tělesným postižením
u nich vytváří schopnost říct si o fyzickou pomoc. Zároveň sami procvičují dovednost sebeprezentace.
- Žáci s mentálním postižením
Otestovat si své znalosti v oblasti Matematiky si můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / MATEMATIKA / PROCVIČOVÁNÍ