Charakteristika vyučovacího předmětu Německý jazyk
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Obsahem je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Další cizí jazyk stanovených RVP pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat. Součástí vyučování německému jazyku je nejen vyučovací hodina, ale i příležitostné akce jako výjezdy do zahraničí, projekty apod. Vyučovací hodiny jsou různého typu – frontální vyučování (výklad, shrnutí učiva), skupinová práce, partnerská práce, samostatná práce (procvičování a opakování učiva, práce se slovníkem a autentickými materiály, práce s počítačovými programy apod.). Výuka je zaměřena především na zvládnutí komunikativních dovedností, velký důraz je kladen na dialogy, čtení s porozuměním, poslech s porozuměním, samostatný ústní projev. Při výuce jsou využívány časopisy, jednoduché autentické texty, audio nahrávky, žáci jsou aktivizováni hrami, dramatizací apod.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací předmět Německý jazyk je vyučován v 8. a 9. ročníku na druhém stupni s pevně stanovenou časovou dotací 3 vyučovací hodiny týdně. Jeho obsahem je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Německý jazyk stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat. V předmětu Německý jazyk využíváme pro rozvoj a utváření klíčových kompetencí různé výchovné a vzdělávací strategie:
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení
Učitel:
zadává úkoly k získávání poznatků z nejrůznějších zdrojů (internet, knihy, časopisy ap.)
motivuje žáky naučit se určité slovní zásobě
rozvíjí jednotlivé dovedností v NJ (poslech s porozuměním, čtení s porozuměním, ústní projev, …).
společně s žáky vytýčí cíl činnosti, sleduje jejich pokroky a úspěšnost, při řešení problému se zajímá, jak žákům vyhovuje jeho styl výuky
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
směruje žáka k orientace v cizím jazykovém prostředí: - umět se zeptat na cestu a porozumět odpovědi - vyhledat si dopravní spoj v cizině i doma - zakoupení jízdenky v automatu - telefonování - hotel, dovolená, lyžování, ...
zadává úkoly k řešení v učebnici a PS
využívá situační hry, Rollenspiele – reálné i nereálné situace
Kompetence komunikativní
Učitel:
využívá praktické a efektivní způsoby komunikace v cizím jazyce
rozšiřuje slovní zásobu
začleňuje nonverbální komunikaci – Mimik, Gestik, Körpersprache
zdůrazňuje intonaci, melodii hlasu
vede žáky k sebevědomému vystupování při komunikaci, odbourává bariéry
Kompetence sociální a personální
Učitel:
podporuje vzájemnou komunikaci mezi žáky při řešení problému a jejich vzájemnou spolupráci
povzbuzuje každého žáka, snahou je navodit příjemnou atmosféru v třídním prostředí
rozvíjí individuální schopnosti žáků k získávání a prohlubování vědomostí a dovedností v cizím jazyce
uvádí zvyky a vztahy v cizích zemích (reálie)
Kompetence občanské
Učitel:
vede k zodpovědnému plnění zadaných úkolů
porovnává tradice české ve srovnání s jinými
zdůrazňuje kulturní chování, oblékání, mluvu, zdvořilost
zařazuje problémy v jiných zemích – rasismus, intolerance, násilí
Kompetence pracovní
Učitel:
zohlední individuální tempo žáků v závislosti na míře jejich zdravotního postižení a zajistí jejich vzdělávací potřeby
zajistí studijní materiály a kompenzační pomůcky, jež jsou žákům při výuce dostupné v dostatečném množství
vede žáky k jejich budoucí profesní orientaci (při zohlednění jejich možností)
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova - OSV
rozvoj schopností poznávání
kreativita
mezilidské vztahy
komunikace
kooperace a kompetice
Výchova demokratického občana - VDO
Průřezové téma má mezioborový a multikulturní charakter.
Rozvíjí a podporuje komunikativní, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti
Vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - VMEGS
Průřezové téma rozvíjí vědomí evropské sounáležitosti a zároveň vědomí vlastní národní identity. Poukazuje na nutnost dodržování morálky, uplatnění práva, prosazování humanismu.
Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu a svět
Multikulturní výchova – MK
Průřezové téma učí žáky komunikovat a žít ve skupině lidí, řešit konflikty a spory, poznat různé úhly pohledu a pochopit, že všechny kultury jsou si rovnocenné a žádná není nadřazena jiné.
Kulturní diference
Lidské vztahy
Etnický původ
Multikulturalita
Environmentální výchova – EV
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Vztah člověka k prostředí
Mediální výchova – MV
Průřezové téma má vytvořit kritický odstup od mediálních sdělení, schopnost vytvoření vlastního úsudku o událostech, zprávách, ale i selekci toho nejpodstatnějšího ve zpravodajství.
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Fungování a vliv médií ve společnosti
Práce v realizačním týmu
5. Práce s žáky s podpůrnými opatřeními
- Výuka předmětu Německý jazyk u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V předmětu Německý jazyk využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání a zažíval pocit úspěchu.
- Žáci s PAS a ADHD
Učitel pracuje se strukturou vyučovací hodiny. Práce s myšlenkovými mapami. Žáci mají vytvořené individuální pracovní listy, které splňují hlavní zásady práce s dětmi s PAS. Učitel využívá a tvoří výukové kartičky. Učitel vytváří výukové materiály vždy s názorným příkladem. Slovní zásoba je prezentována s vizuální podporou. Při hodinách jsou využívány výukové programy, pracuje se na interaktivní tabuli. Střídání činností v průběhu hodiny, zařazení pohybové aktivity.
- Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
Žáci pracují s jednoduššími texty. Učitel využívá interaktivní tabuli a dotykový počítač. U žáků s vývojovou dysfázií jsou využívány stejné metody jako u žáků s PAS. Poslechová cvičení jsou formou např. doplňování slyšených slov do předtištěného textu. Doplňování písmen ve slovech přes fólii. Procvičování na výukových programech. Nácvik mluveného slova v malých skupinách. Využívání pracovních kartiček.
- Žáci s tělesným postižením
Učitel využívá práce na PC s upravenou klávesnicí nebo dotykovým displejem. Na psaní využívají žáci psací pomůcky upravené pro lepší úchop. Procvičování slovní zásoby mohou žáci dělat pomocí kartiček, fyzických předmětů (pastelky apod.). Pracovní listy tvoří učitel s menším množstvím textu s větší velikostí písma a řádků pro jednodušší doplnění. Žáci pracují ve skupinách s žáky s jinými diagnózami, čímž se u nich vytváří schopnost říct si o fyzickou pomoc. Zároveň sami procvičují dovednost sebeprezentace. Zařazování relaxačních chvilek do hodin, střídání činností během hodiny.
Těmto žákům připravuje učitel pracovní listy podle očekávaných výstupů žáků s přiznanými podpůrným opatřením. Volí menší množství textu. Texty jsou podpořeny obrázky a tematicky jsou propojeny s názornými příklady, pro lepší porozumění. Gramatické struktury jsou podpořeny barevným zvýrazněním. Žáci využívají výukové kartičky nebo fyzické předměty. Poslechová cvičení jsou formou doplňování osvojené slovní zásoby psaným textem nebo vizuálním obrázkem. Při práci s gramatickými pravidly je možné využívat programy a aplikace na PC nebo iPad, ve kterých má žák okamžitou zpětnou vazbu o správnosti svých odpovědí. Všechna probíraná témata jsou vyučována pomocí názorného příkladu ze života.
Otestovat si své znalosti v oblasti Německého jazyka si můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / NĚMECKÝ JAZYK / PROCVIČOVÁNÍ