4.5.2. Charakteristika vyučovacího předmětu Výchova k občanství
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Obsahem vyučovacího předmětu Občanská výchova je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Výchova k občanství stanovených RVP pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat.
Cílem Ov je vzdělávat a vychovávat žáky v uvědomělé, sebevědomé, samostatné jedince, vážící si svých rodičů a přátel, tolerantní, mravních kvalit, zbavené rasistických předsudků, dobré vlastence / znalé principů fungování státní správy a samosprávy/, euroobčany / obeznámené se základy fungování a významu mezinárodních organizací/. Cílem je seznámit žáky s odbornými termíny souvisejícími se základním probíraným učivem, jejich vysvětlení, které by mělo vyústit v pochopení problému. Prostřednictvím exkurzí, školních výletů, rehabilitačních pobytů, škol v přírodě seznámit žáky s památnými, zajímavými místy našeho státu.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací předmět Občanská výchova je vyučován na 2. stupni: ZŠ v 7., 8. 9. roč. s pevně stanovenou časovou dotací – 1 vyuč. hod. týdně, v 6. ročníku 1 hodina týdně – využita k naplnění učebních osnov vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení
Učitel:
- vede žáky k získávání informací z různých zdrojů (denní tisk, internet, časopisy, odborná literatura, jiné texty)
- učí žáky shromažďovat a třídit informace dle důležitosti
- učí žáky reflektovat úspěšnost dosažení cíle
- naučí žáky klást otázky (k věci)
- seznamuje žáky s odbornými termíny souvisejícími s probíraným učivem
Kompetence k řešení problémů
Učitel: - ukazuje žákům cesty (možnosti) k řešení problémových životních situací(modelové situace)
- bere v úvahu náměty a zkušenosti žáků
- umožňuje pracovat (při zadávání problémových úkolů) s materiály a zdroji, v nichž si mohou žáci ověřit správnost svého řešení
Kompetence komunikativní
Učitel: - vede žáky k práci v komunitním kruhu (sdělovat si své pocity a názory) - umožňuje pracovat v týmech - dává žákům prostor pro utváření vlastních názorů - vede žáky k sledování aktuálního dění ve světě i v ČR (vyhledávat aktuality i kuriozity a diskutovat o nich ) - využívá aktivizačních her a soutěží v různých probíraných tématech
Kompetence sociální a personální
Učitel:
- naučí žáky základním pravidlům slušného chování ( situační scénky), rozpoznat nevhodné, netolerantní chování lidí
- vede žáky k zvládání sociálních problémů v rodině, mezi partnery, ve škole
- vštěpuje žákům osobní a duševní hygienu v denním životě
- vede žáky k sebepoznání a sebeúctě
- naučí žáky zdravě se stravovat a základům správného stolování
- vede žáky k samostatnosti
- naučí je hospodařit s penězi
Kompetence občanské
Učitel:
- vede žáky k dodržování povinností a uplatňování práv, k pochopení demokracie
- umožňuje žákům spolupodílet se na plnění „ Školní preventivní strategie “, vede žáky k prevenci sociálně - patologických jevů
- naučí žáky uplatňovat kladný přístup k přírodě a životnímu prostředí - naučí je chovat se šetrně ke kulturním památkám
- vede žáky k vhodnému využití volného času, k aktivní účasti na společenských - kulturních akcích školy
- vede žáky k dodržování tradic svátků i školních tradic
- upozorňuje na kladné vzory /historie i současnost /
Kompetence pracovní
Učitel:
- vede žáky k plánování úkolů a postupů a jejich aplikaci v praktickém životě
- umožňuje diferencované výkony dle individuálních schopností žáků (vzhledem k jejich zdravotnímu postižení )
- vede k profesní orientaci (dle schopností a možností jednotlivých žáků )
- seznamuje žáky s nabídkou studijních oborů a pracovních míst pro žáky se
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova /OSV/
Specifikou Osobnostní a sociální výchovy je, že se učivem stává sám žák, žákovská skupina a stávají se jím běžné situace každodenního života. Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na drobných vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu. Úzká je vazba ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost, a to k Výchově k občanství. Konkrétně k tématům lidská setkání, vztahy mezi lidmi, zásady lidského soužití (Člověk ve společnosti) a podobnost a odlišnost lidí, vnitřní svět člověka, osobní rozvoj (Člověk jako jedinec). Všechna tato témata jsou v Osobnostní a sociální výchově vnímána jako samostatná. Osobnostní a sociální výchova klade důraz na získávání praktických dovedností spjatých s uvedenými tématy. Propojení se vzdělávací oblastí Člověk a zdraví, která byla částečně integrována do předmětu Ov, je vhodné v tématech reflektujících sociální vztahy, komunikaci a rozhodování v běžných i vypjatých situacích. Osobnostní a sociální výchova tak může nápomoci k získání dovedností vztahujících se k zdravému duševnímu i sociálnímu životu. Tematické okruhy průřezového tématu Pro jejich realizaci je užitečné zařazovat do výuky ta témata, která reflektují aktuální potřeby žáků, popřípadě vycházejí ze vzájemné domluvy s nimi. Všechna uvedená témata se uskutečňují prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, modelových situací a příslušných diskusí, které jsou zaměřeny na osobnostní, sociální a mravní rozvoj žáků.
Osobnostní rozvoj :
- sebepoznání a sebepojetí
- seberegulace a sebeorganizace
- kreativita
Sociální rozvoj:
- poznávání lidí
- mezilidské vztahy
- komunikace
- kooperace a kompetice
Morální rozvoj:
- řešení problémů a rozhodovací dovednosti
- hodnoty, postoje, praktická etika
Výchova demokratického občana /VDO/
Průřezové téma Výchova demokratického občana má blízkou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost, v níž jsou tematizovány principy demokracie a demokratického rozhodování a řízení, lidská a občanská práva, ve kterých se klade důraz na participaci občanů na společenském a politickém životě demokratické společnosti.
Tematické okruhy průřezového tématu Občanská společnost a škola
Občan, občanská společnost a stát
Formy participace občanů v politickém životě
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech /VMEGS/
Důležitým prostorem pro realizaci daného průřezového tématu se stává obor Výchova k občanství, v jehož vzdělávacím obsahu se zdůrazňují sociální, ekonomické, právní a kulturní souvislosti v evropské a globální dimenzi.
Tematické okruhy průřezového tématu Evropa a svět nás zajímá Objevujeme Evropu a svět Jsme Evropané
Multikulturní výchova /MV/
Kulturní diferenciace
Lidské vztahy
Etnický původ
Multikulturalita
Princip sociálního smíru a solidarity
Environmentální výchova /EV/
Enviromentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, k jeho aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků. Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost téma odkrývá souvislosti mezi ekologickými, technologickými a sociálními jevy s důrazem na význam preventivní obezřetnosti v jednání a další principy udržitelnosti rozvoje. Ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se téma dotýká problematiky vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí.
Tematické okruhy průřezového tématu Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Vztah člověka k prostředí
Mediální výchova /MV/
Mediální výchova má blízkou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost, je zaměřena na systematické vytváření kritického odstupu od mediovaných sdělení a na schopnost interpretovat mediální sdělení z hlediska jeho informační kvality / věrohodnost zpráv a událostí – komunikativní reklamy/.
Tematické okruhy průřezového tématu Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality / receptivní činnosti/
K posílení globálního myšlení žáků a rozvoje evropské identity při respektování identity národní bude uskutečněno projektové vyučování, při kterém budou uplatněny následující mezipředmětové vztahy : Čj, Kd, Dv, D, Z, Př, Vv, Hv, Pč. Projekt se uskuteční pod názvem : „Evropa a svět “.
5 Práce s žáky s podpůrnými opatřeními
V předmětu Výchova k občanství využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody, techniky, vybavení a pomůcky, které žákům umožní dosahovat v co největší míře stejných výstupů jako jejich intaktní vrstevníci. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby naplnil v maximální možné míře svůj potenciál, zažíval pocit úspěchu a byl co nejlépe připraven pro další vzdělávání i praktický život.
Žáci s PAS a ADHD
Učitel pracuje se strukturou vyučovací hodiny, využívá schémata, přehledy, pracuje s myšlenkovými mapami. Zadání úkolů respektuje zásady práce s dětmi s PAS. Hodina má svou strukturu a dílčí úkoly jsou vizualizovány. Učitel se zaměřuje na co nejčastější pozitivní hodnocení.
Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
Učitel se snaží o maximální názornost, využívá interaktivní tabuli, přehledy postupů. U žáků s vývojovou dysfázií jsou využívány obdobné metody jako u žáků s PAS. Kontrola po krocích s cílem ujistit žáky, že porozuměli zadání a postupují správně.
Žáci s tělesným postižením
Žáci mají k dispozici PC s upravenou klávesnicí nebo dotykovým displejem, speciální myš pro žáky s DMO, individuálně jsou nastavovány softwarové ovládací prvky (rozlišení, rychlost pohybu myši, velikost kurzoru, ovládání myši klávesnicí, ...). Žáci při některých úkolech pracují ve dvojicích s žáky s jinými diagnózami,
Žáci s mentálním postižením
Těmto žákům připravuje učitel výukové materiály. Úkoly jsou členěny na krátké sekvence, , názorné příklady, hojné opakování základních postupů. Důraz je kladen na praktické ovládnutí dovedností. Zvýšená pozornost je věnována zásadám bezpečnosti na internetu.
Otestovat si své znalosti v oblasti Občanské výchovy můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / OBČANSKÁ VÝCHOVA / PROCVIČOVÁNÍ