Charakteristika vyučovacího předmětu Výtvarná výchova

1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu

Výtvarná výchova spadá spolu s hudební výchovou do vzdělávací oblasti Člověk a umění. Navazuje na výuku výtvarné výchovy na prvním stupni. Z průřezových témat mají na výtvarnou výchovu návaznost zejména výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, multikulturní výchova, mediální výchova. Výtvarný výchova umožňuje žákům hlouběji porozumět výtvarným činnostem, jejich druhům. Poznání svého tvořivého „já“ také zákonitostem přírodních jevů a procesů. Umožňuje v rámci výuky zkoušet rozličné výtvarné techniky, a tím i nalézat odpovědi na nejrůznější otázky, spjaté s touto oblastí lidské činnosti. Výtvarná výchova nabízí dobrodružství poznávání, nejen druhů výtvarných materiálů. Probouzí v žácích přirozenou zvídavost a to jak k umění samotnému , tak i k vyzkoušení všech možných variant činností. Žáci mohou zažít radost z vlastního zkoušení, objevování a poznatků, které při tom sami odvodí.

Klademe důraz především na praktické činnosti, jež jsou prováděny metodou, experimentu a samotného zkoušení různých výtvarných činností a technik. Takto získané hodnoty, vědomosti a výsledky se učí sami vyhodnotit, vyvodit patřičný závěr a ten pak propojit s podmínkami reálného života. Úkolem výtvarné výchovy je podporovat samostatné činnosti žáků, procvičování jemné motoriky, fantazie, kreativity, sebeovládání. Otevřené myšlení žáků, má umožnit kriticky se zamyslet nad zadanými výtvarnými úkoly souvisejícími s výtvarným uměním a zaujmout k nim vlastní stanovisko, výběr techniky a samostatné zpracování zadaného úkolu. .Žáci by měli zejména pochopit složitost a komplexnost vztahů člověka a výtvarného umění, měli by si rozvíjet povědomí této problematice a v neposlední řadě by měli získat náhled na nové výtvarné technologie a techniky, užívané v v historii ale i současné praxi významných výtvarných umělců.

Cílem je umožnit žákům hlouběji porozumět zákonitostem nejen přírodních jevů a procesů, ale také vztahů rozličných materiálů a umožnit v rámci výuky bádat a tím i nalézat odpovědi na nejrůznější otázky, spjaté s touto oblastí vědy. Výtvarný výchova nabízí dobrodružství poznávání, dokáže probouzet v žácích přirozenou zvídavost a to jak k výtvarnému umění samotnému, tak i k ostatním disciplínám které je spojují.Žáci mohou zažít radost z vlastního objevování a poznatků.

Klademe důraz na praktické činnosti, jež jsou prováděny metodou experimentu a samotného zkoušení rozličných technik. Takto získané informace a zkušenosti a výsledky umět vyhodnotit, vyvodit patřičný závěr a získané zkušenosti použít v podmínkách reálného života. Volíme takové formy a metody výuky, které žákům umožňují optimální zvládnutí učiva. Jedná se o aktivizující činnosti podporující samostatnost a tvořivost, realizují se pomocí problémového vyučování, skupinové i samostatné práci. Výchovně- vzdělávacích cílů se snažíme dosahovat i s ohledem na individuální osobnosti žáků a jejich aktuální zdravotní stav. V neposlední řadě směřujeme k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí v oblasti zapojení se do aktivit směřujících k šetrnému chování se k přírodním systémům, k vlastnímu zdraví i zdraví ostatních lidí. Klademe důraz na pochopení souvislostí mezi činností lidí, na správné nakládání a využívání materiálů a jejich bezpečné využívání. Při tvorbě učebních osnov předmětu výtvarná výchova vycházíme z individuálních potřeb žáků a respektování jejich postižení.

2. Časové a organizační vymezení předmětu

Vyučovací předmět výtvarná výchova má u dětí vzdělávaných podle ŠVP ZŠ na 1. stupni v 1.,3. a 4. ročníku pevně stanovenou dotaci 1 vyučovací hodina týdně, v 2. a 5. ročníku 2 hodiny týdně, na 2. stupni v 6. a 7. ročníku pevně stanovenou časovou dotaci 2 vyučovací hodiny týdně, v 8. a v 9. ročníku pevně stanovenou časovou dotaci 1 vyučovací hodina týdně. Výtvarná výchova u dětí vzdělávaných podle ŠVP ZŠ - LMP probíhá na 1. i 2. stupni v rozsahu 1 vyučovací hodiny týdně. Obsahem je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Člověk a umění stanovených RVP pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat.

3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků

Kompetence k učení

Učitel:

- zadává úkoly, při kterých žáci získávají zkušenosti a praxi při práci s rozličnými materiály, získávají informace z rozličných zdrojů ( např. Internet, časopisy, odborná literatura apod.)

- společně s žáky vytýčí cíl činnosti, sleduje jejich pokroky a úspěšnost při práci

- se zajímá, jak žákům vyhovuje jeho styl výuky

Kompetence k řešení problémů

Učitel:

- zařazuje do výuky úkoly, které rozvíjí u žáků tvořivost a žáci sami směřují k cíli,

- vede žáky k zamyšlení nad názory a výkony druhých

- umožní žákům pracovat s rozličnými materiály a zdroji, aby si mohli ověřit jejich chování v praxi

- vede žáky k šetrnému a správnému užití materiálu, techniky a vybavení

Kompetence komunikativní

Učitel: - se zajímá o názory a zkušenosti žáků, pracuje s náměty žáků, vybízí žáky ke kladení otázek

- vede žáky ke sledování současného uměleckého vývoje a následně s žáky diskutuje o jejich významu, důležitosti

Kompetence sociální a personální

Učitel:

- podporuje vzájemnou komunikaci mezi žáky při řešení problému a jejich vzájemnou spolupráci

- povzbuzuje každého žáka, snahou je navodit příjemnou atmosféru v třídním prostředí

Kompetence občanské

Učitel:

- vede žáky ke kladnému vztahu k umění a životnímu prostředí

- osvětluje rozdíly mezi druhy materiálů jejich vlastností a zátěži na životní prostředí a vede žáky k jejich úspornému využívání

Kompetence pracovní

Učitel:

- zohlední individuální tempo žáků v závislosti na míře jejich zdravotního postižení a zajistí jejich vzdělávací potřeby

- zajistí studijní materiály a kompenzační pomůcky, jež jsou žákům při výuce dostupné v dostatečném množství

- vede žáky k jejich budoucí profesní orientaci (při zohlednění jejich možností)

4. Průřezová témata

Osobnostní a sociální výchova - OSV 

Průřezové téma se zabývá jedincem a jeho individualitou. Nabízí možnost rozvoje jeho emocionálních vztahů, osobních postojů a dobrých mezilidských vztahů. Nabádá ke spolupráci, vzájemné komunikaci a případnému řešení konfliktů.

- rozvoj schopností poznávání

- kreativita

- mezilidské vztahy

- komunikace

- kooperace a kompetice

Výchova demokratického občana - VDO

Průřezové téma má žáka připravit k pozdějšímu řešení problémů, konfliktů a nenadálých situací, jež mohou nastat v otevřené demokratické společnosti. Smyslem je poznat a pochopit nutnost pravidel, s nimiž se denně setkáváme.

- občan, občanská společnost a stát - principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - VMEGS

Průřezové téma rozvíjí vědomí evropské sounáležitosti a zároveň vědomí vlastní národní identity. Poukazuje na nutnost dodržování morálky, uplatnění práva, prosazování humanismu.

- Evropa a svět nás zajímá

- objevujeme Evropu a svět

Multikulturní výchova – MK

Průřezové téma učí žáky komunikovat a žít ve skupině lidí, řešit konflikty a spory, poznat různé úhly pohledu a pochopit, že všechny kultury jsou si rovnocenné a žádná není nadřazena jiné.

- lidské vztahy

Environmentální výchova – EV

Průřezové téma nabádá žáky k lepšímu pochopení složitých dějů v přírodě, k nutnosti péče o životní prostředí a k zodpovědnosti za vlastní jednání i jednání jiných. - ekosystémy

- základní podmínky života

- lidské aktivity a problémy životního prostředí

- vztah člověka k prostředí

Mediální výchova – MV

Průřezové téma má vytvořit kritický odstup od mediálních sdělení, schopnost vytvoření vlastního úsudku o událostech, zprávách, ale i selekci toho nejpodstatnějšího ve zpravodajství.

- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

- práce v realizačním týmu

 

5. Práce s žáky s podpůrnými opatřeními


V předmětu Výtvarné výchovy využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání, budou vyzdvihovány jeho kladné vlastnosti ve vztahu ke vzdělávání a bude slovně chválen, aby zažíval pocit úspěchu.


Žáci s PAS a ADHD


Učitel pracuje se strukturou vyučovací hodiny.  Práce je uzpůsobena schopnostem žáka, je zohledněno jeho pracovní tempo, jsou vyzdvihovány jeho kladné návyky. Žáci mají vytvořené individuální pracovní listy, které splňují hlavní zásady práce s dětmi s PAS.  Individuální přístup k žákovi. Učitel využívá výukové materiály v digitální podobě a také práci na PC.


Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností


Žáci pracují s pracovními listy s jednoduššími texty. Učitel využívá interaktivní tabuli a dotykový počítač. U žáků s vývojovou dysfázií jsou využívány stejné metody jako u žáků s PAS. Výuka je přizpůsobena k doplňování slov do přetištěného textu, diktování kratších vět, diktování vět vytvořených žáky apod. Procvičování na výukových programech. Práce na PC.


Žáci se tělesným postižením


Učitel využívá práce na PC s upravenou klávesnicí nebo dotykovým displejem, interaktivní tabuli a prezentace na ní. Na psaní využívají žáci psací pomůcky upravené pro lepší úchop, dopomoc a asistence druhé osoby. Pracovní listy tvoří učitel s menším množstvím textu s větší velikostí písma a řádků pro jednodušší doplnění. Žáci pracují ve skupinách s žáky s jinými diagnózami, čímž se u nich vytváří schopnost říct si o fyzickou pomoc. Současně sami procvičují dovednost sebeprezentace. 


Žáci s mentálním postižením


Těmto žákům připravuje učitel pracovní listy podle očekávaných výstupu žáků s přiznanými podpůrným opatřením. Volí menší množství textu.  Texty jsou podpořeny obrázky a tematicky jsou propojeny s názornými příklady, pro lepší porozumění.  Žáci využívají výukové pomůcky (např. převodní tabulky jednotek, Matematicko-fyzikální tabulky, kalkulátory apod.

 

Otestovat si své znalosti v oblasti Výtvarné výchovy můžete v sekci:

VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / VÝTVARNÁ VÝCHOVA / PROCVIČOVÁNÍ


dp                   

dp2

SCHRÁNKA DŮVĚRY

FACEBOOK

Copyright © 2011 Základní škola a Mateřská škola, Všechna práva vyhrazena.