Charakteristika vyučovacího předmětu Hudební výchova
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Hudební výchova spadá spolu s Výtvarnou výchovou vzdělávací oblasti Člověk a umění. Navazuje na výuku hudební výchovy a výtvarné výchovy na prvním stupni. Z průřezových témat mají na hudební výchovu návaznost zejména osobnostní výchova, sociální výchova a multikulturní výchova. Hudební výchova umožňuje žákům rozvíjení hudebnosti, získání vztahů k hudbě a umění. Pomáhá také porozumět historii v hudebních souvislostech.Hudební výchova nabízí možnosti poznávání sebe sama v prožívání hudby tělem, svými city, dokáže probouzet v žácích přirozený rytmus a smysl pro hudbu. Žáci mohou zažít radost z vlastního pohybu, splynutí s hudbou formou poslechu, vyjádření hudby tělem, muziko terapeutickými disciplinami. Je kladen důraz na rozvíjení hudebnosti ve čtyřech směrech – zpěv, poslech, pohyb, a hra na jednoduché nástroje, zejména Orffovy.
Úkolem hudební výchovy je podporovat v dětech rytmus, cit pro hudbu, umět se citově uvolnit a vyjádřit. Žáci by měli zejména umět reagovat sami na sebe, své okolí pochopit složitost a komplexnost vztahů člověka člověku. Být tolerantní k projevům druhých. Cílem je umožnit žákům hlouběji porozumět zákonitostem hudebních jevů a umožnit v rámci výuky poznat hudbu jako komplex hudebních směrů, historických i současných jevů a proudů v hudbě. Dále také nalézat odpovědi na nejrůznější otázky, spjaté s touto oblastí vědy. Žáci mohou zažít radost z vlastního objevování a poznatků.
Klademe důraz na praktické činnosti, vyjádření hudby pohybem, kresbou hlasem, hrou na hudební nástroj. Takto získané hodnoty, vědomosti a výsledky umět také vyhodnotit, vyvodit patřičný závěr. Volíme takové formy a metody výuky, které žákům umožňují optimální zvládnutí učiva. Jedná se o aktivizující činnosti podporující samostatnost a tvořivost, realizují se pomocí skupinové práce, ale také samostatným projevem. Výchovně-vzdělávacích cílů se snažíme dosahovat i s ohledem na individuální osobnosti žáků a jejich aktuální zdravotní stav.
V neposlední řadě směřujeme k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí v oblasti komunikace, řešení problémů, city, empatie. Vedeme žáka k šetrnému chování se k vlastnímu zdraví i zdraví ostatních lidí. Při tvorbě učebních osnov předmětu fyzika vycházíme z individuálních potřeb žáků a respektování jejich postižení.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací předmět Hudební výchova je u dětí vzdělávaných podle ŠVP ZŠ vyučován ve všech ročnících 1 a 2. stupně s pevně stanovenou časovou dotací 1 vyučovací hodina týdně. Vyučování předmětu Hudební výchova u dětí vzdělávaných podle ŠVP ZŠ - LMP probíhá také v rozsahu 1 vyučovací hodina týdně. Obsahem je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Člověk a umění stanovených RVP pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat.
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení
Učitel:
- zadává úkoly, při kterých žáci získávají a zpracovávají informace z různých zdrojů ( např. Internet, časopisy, knihovna, odborná literatura apod.)
- společně s žáky vytýčí cíl činnosti, sleduje jejich pokroky a úspěšnost při řešení problému
- se zajímá, jak žákům vyhovuje jeho styl výuky
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
- zařazuje do výuky činnosti, které rozvíjí u žáků tvořivost empatii a cit k hudbě a žáci sami směřují k objevům,
- vede žáky k zamyšlení nad názory a projevy druhých - umožní žákům pracovat s informacemi a zdroji, aby si mohli ověřit správnost svého jednání
- napomáhá žákům při pohybových činnostech
- vede žáky k šetrnému a správnému poznávání sebe sama
Kompetence komunikativní
Učitel:
- se zajímá o názory a zkušenosti žáků, pracuje s náměty žáků, vybízí žáky ke kladení otázek
- vede žáky ke sledování vývoji současných hudebních trendů a následně s žáky o těchto diskutuje
Kompetence sociální a personální
Učitel:
- podporuje vzájemnou komunikaci mezi žáky při společných úkolech, řešení problému a jejich vzájemnou spolupráci
- povzbuzuje každého žáka, snahou je navodit příjemnou atmosféru v třídním prostředí
Kompetence občanské
Učitel:
- vede žáky ke kladnému vztahu k hudbě, umění a hudební historii
- osvětluje možnosti využití hudby v komunikaci a soukromém životě
Kompetence pracovní
Učitel:
- zohlední individuální tempo žáků v závislosti na míře jejich zdravotního postižení a zajistí jejich vzdělávací potřeby
- zajistí studijní materiály a kompenzační pomůcky, jež jsou žákům při výuce dostupné v dostatečném množství vede žáky k jejich seberealizaci (při zohlednění jejich možností)
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova - OSV
Průřezové téma se zabývá jedincem a jeho individualitou. Nabízí možnost rozvoje jeho emocionálních vztahů, osobních postojů a dobrých mezilidských vztahů. Nabádá ke spolupráci, vzájemné komunikaci a případnému řešení konfliktů.
- rozvoj schopností poznávání
- kreativita - mezilidské vztahy
- komunikace
- kooperace a kompetice
Multikulturní výchova – MK
Průřezové téma učí žáky komunikovat a žít ve skupině lidí, řešit konflikty a spory, poznat různé úhly pohledu a pochopit, že všechny kultury jsou si rovnocenné a žádná není nadřazena jiné.
- lidské vztahy
Mediální výchova – MV
Průřezové téma má vytvořit kritický odstup od mediálních sdělení, schopnost vytvoření vlastního úsudku o událostech v současném hudebním světě, ale i selekci toho nejpodstatnějšího ve zpravodajství.
- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
- práce v realizačním týmu
5. Práce s žáky s podpůrnými opatřeními
Výuka předmětu Hudební výchova u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V předmětu Hudební výchova využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání a zažíval pocit úspěchu.
Žáci s PAS a ADHD
V hodinách jsou používány postupy strukturované výuky. Na začátku hodiny učitel vizualizuje časový harmonogram hodiny. Zadané úkoly učitel podporuje vzorovým příkladem. Výuka probíhá ve společné místnosti s možností vytvoření samostatného pracovního místa.
Specifické poruchy učení
U žáků jsou rozvíjeny kognitivní funkce – hrubá a jemná motorika, zraková percepce. Používány jsou pracovní listy různé náročnosti podle potřeb a schopností dítěte. U žáků s poruchami dyspraxie vytvoří učitel nácvik pro hudební techniky.
Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
U těchto žáků úkol podpořen vizualizací.
Žáci se tělesným postižením
U těchto žáků se využívá různého způsobu uvazování hudebního nástroje na ruce.
Nebo se volí vhodný typ hudebních nástrojů.
Žáci s mentálním postižením
Tito žáci nepotřebují větší podporu v hodinách, pouze učitel vymezí delší prostor pro vysvětlení zadání úkolu.
Otestovat si své znalosti v oblasti Hudební výchovy můžete v sekci:
![]() |