Zeměpis
SOUTĚŽ "Co víš o EU?"
Minulý týden se žáci naší školy zúčastnili mezinárodní zeměpisné soutěže "Co víš o EU", která se konala v rámci Evropských dnů handicapu. Kromě škol z České republiky zde měli své zástupce i školy ze Slovenska a Polska.
Vědomostní část, která se týkala významných osobností České, Slovenské a Polské republiky, jsme splnili bez problémů. Výtvarná část prověřila neše improvizační schopnosti. Z předem připravených materiálů jsme měli vytvořit pohádkovou postavu. Ta nám dala pořádně zabrat! Náš výtvor byl velmi povedený Vodník Česílko, kterého jsme tvořili více než hodinu a potom jsme nedočkavě čekli na slavnostní vyhlášení výsledků. Doufali jsme v medailové umístění. To se nám bohužel nepovedlo. Nicméně bojovali jsme odhodlaně a krásné ceny nám byly odměnou. Na stupně vítězů se budeme snažit dostat zase příští rok. :-)
"Co víš o EU"
Dne 2.10 se vybraní žáci naší školy účastnili už sedmého ročníku mezinárodní vědomostní a výtvarné soutěže "Co víš o Evropské unii". Soutěž pořádala ZŠ Kpt. Vajdy v rámci Evropských dnů handicapu pod záštitou Asociace Trigon a za finančního přispění Magistrátu města Ostravy. Žáci Natálie Valková, Jan Hůla, Ondřej Vnenčák a Dominik Horňák se vzorně připravili a pokusili se navázat na výsledek z minulého ročníku, ve kterém se naší škole podařilo zvítězit. Vědomostní část soutěže je nepřekvapila a po úspěšném absolvování kvízu postoupili s plným počtem bodů do části výtvarné. Zde se jim i přes nadšenou a spontánní výtarnou činnost už tolik nedařilo a v celkovém hodnocení skončili těsně pod stupni vítězů.... ale nevadí. Příští rok se opět pokusíme dostat se zpět "na bednu", mezi tři nejlepší.
Naše Evropa
Dne 11.10. se vybraní žáci naší školy Dan Gruss, Miroslav Fišer, Ondřej Šmatelka, Ernest Tamáš, Zdeněk Mirga, Jiří Dudek a Jan Miksa zúčastnili mezinárodní zeměpisné soutěže "Naše Evropa". Chlapcům se podařilo zúročit zkušenosti z minulého ročníku. Mezi žáky ze sedmi dalších škol z České republiky, Slovenska a Polska se naši neztratili a vybojovali první místo! Velkou radost umocnili krásné ceny, které soutěžící za své výkony obdrželi. Gratulujeme a budeme se těšit na další ročník výborně připravené soutěže!
Soutěž se konala v rámci 21. ročníku Evropských dnů handicapu na ZŠ kapt. Vajdy za finančního přispění Magistrátu města Ostravy a Úřadu městského obvodu Ostrava - Jih.
Charakteristika vyučovacího předmětu Zeměpis
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Předmět zeměpis úzce souvisí s ostatními samostatnými předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda a to chemie, fyzika a přírodopis. Vzdělávání v předmětu zeměpis směřuje k získávání a rozvíjení orientace v geografickém prostředí, k osvojování hlavních geografických objektů, jevů, pojmů a používání poznávacích metod, k získávání a rozvíjení dovedností pracovat se zdroji geografických informací, k respektování přírodních hodnot, lidských výtvorů a k podpoře ochrany životního prostředí, rozvoji trvalého zájmu o poznávání vlastní země a regionů světa jako nedílné součásti životního způsobu moderního člověka, k rozvíjení kritického myšlení a logického uvažování a v neposlední řadě aplikování geografických poznatků v praktickém životě. Formy a metody práce se využívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání. Frontální výuka probíhá s demonstračními pomůckami a obrazovým materiálem. U skupinových prací se používají mapy, pracovní listy, odborná literatura a internet.
Mezipředmětové vztahy jsou aplikovány i na předměty z ostatních vzdělávacích oblastí a nejen z oblasti Člověk a příroda. V matematice je to měřítko mapy, převody jednotek, práce s grafy, diagramy, … U ICT jsou to zdroje aktuálních informací a jejich zpracování. A dějepis se zmiňuje o kultuře národů, historií států,…
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Předmět zeměpis je vyučován jako samostatný předmět na 2. stupni základní školy – ŠVP ZŠ v 6., 7., 8. a 9.ročníku. V 6., 7., 9. ročníku 2 hodiny týdně, v 8. ročníku 1 hodina týdně. Děti, které jsou vzdělávány podle ŠVP ZŠ LMP mají v 6., 7., 8. i 9.ročníku časovou dotaci 2 hodiny týdně. 421 V 7. ročníku ZŠ byl předmět rozšířen o 1 disponibilní hodinu. Důvodem je nejen rozsah učiva, ale také možnost zařadit do předmětu aktuální změny, týkající se geopolitické situace zejména v Evropě (EU aj.). Výuka předmětu zeměpis probíhá ve třídách žáků. Geografické pomůcky jsou z velké části uloženy v určeném kabinetu a zbývající část je žákům volně dostupná v jejich třídách, jako např. nástěnné mapy a knihy.
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení:
Učitel:
- vede žáky k vyhledávání, shromažďování, třídění a porovnávání informací
- směruje žáky k používání odborné terminologie
- vede žáky k nalézání souvislostí mezi získanými poznatky a využití v praxi
- vede žáky k využívání vlastních zkušeností a poznatků z jiných předmětů
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
- učí žáky vyhledávat a kombinovat informace z různých informačních zdrojů
- směruje žáky k využívání metod, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům sami žáci
- vede žáky k argumentaci, k diskusi na dané téma, k obhajování svých výroků
- vede žáky k odpovědím na otevřené otázky
Kompetence komunikativní
Učitel:
- vede žáky ke komunikaci mezi sebou a učitelem a k dodržování předem stanovených pravidel vzájemné komunikace
- vede žáky k naslouchání a respektování názorů druhých
- vede žáky k interpretaci či prezentaci různých textů, obrazových materiálů, grafů a jiných forem záznamů v písemné i mluvené podobě
Kompetence sociální a personální
Učitel:
- vede žáky k utváření pocitu zodpovědnosti za svá jednání
- vede žáky k ochotě pomoci a o pomoc požádat
- vede žáky ke spoluúčasti na vytváření kritérií hodnocení a k následnému hodnocení svých výsledků
- vede žáky k dodržování dohodnuté kvality, postupů, termínů
- vede žáky k občanské odpovědnosti za vytváření podmínek pro udržitelný rozvoj v lokálním i globálním měřítku
Kompetence občanské
Učitel:
- vede žáky k dodržování pravidel slušného chování
- napomáhá žákům k pochopení práv a povinností v souvislosti s principem trvale udržitelného rozvoje
- vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
- vede žáky k vytváření osobních představ o geografickém a životním prostředí
Kompetence pracovní
Učitel:
- vede žáky k dodržování pravidel bezpečného chování v terénu
- vede žáky k vyhledávání a využívání různých zdrojů informací
4. Průřezová témata
Předmětem zeměpis se prolínají všechna průřezová témata, ale jen v některých tématických okruzích.
Osobnostní a sociální výchova (OSV), Výchova demokratického občana (VDO), Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS), Multikulturní výchova (MKV), Environmentální výchova (EV) a Mediální výchova (MV).
- OSV: Osobnostní rozvoj - rozvoj schopností poznávání, kreativita. Morální rozvoj – hodnoty, postoje, praktická etika.
- VDO: Osobnostní rozvoj - rozvoj schopností poznávání, kreativita. Tématické okruhy - formy participace občanů v politickém životě; principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
- VMEGS: Tématické okruhy – Evropa a svět nás zajímá, Objevujeme Evropu a svět, Jsme Evropané
- MKV: Tématické okruhy - etnický původ.
-EV: Tématické okruhy – ekosystémy, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí.
- MV: Tématické okruhy - kritické čtení a vnímání mediálního sdělení, interpretace vztahu mediálních sdělení a reality.
5. Práce s žáky s podpůrnými opatřeními
V předmětu Zeměpis využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Při vyučování jsou voleny adekvátní metody výuky a ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání a zažíval pocit úspěchu.
Žáci s PAS a ADHD
Učitel pracuje se strukturou vyučovací hodiny. Práce s myšlenkovými mapami. Žáci mají vytvořené individuální pracovní listy, které splňují hlavní zásady práce s dětmi s PAS. Učitel využívá a tvoří výukové kartičky.
Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
Žáci pracují s jednoduššími texty. Učitel využívá interaktivní tabuli a dotykový počítač. U žáků s vývojovou dysfázií jsou využívány stejné metody jako u žáků s PAS. Forma psaní je přizpůsobena konkrétním potřebám dětí (používání jednodušší formy písma, např. velké tiskací písmena nebo zvětšené řádkování). Je možno korigovat hlasité čtení a při zkoušení vhodně volit mezi ústní a písemnou formou.
Žáci s tělesným postižením
Na psaní využívají žáci psací pomůcky upravené pro lepší úchop. Pracovní listy tvoří učitel s menším množstvím textu s větší velikostí písma a řádků pro jednodušší doplnění. Žáci pracují ve skupinách s žáky s jinými diagnózami, čímž se u nich vytváří schopnost říct si o fyzickou dopomoc. Zároveň sami procvičují dovednost sebeprezentace.
Žáci s mentálním postižením
Těmto žákům připravuje učitel pracovní listy podle očekávaných výstupu žáků s přiznanými podpůrným opatřením. Volí menší množství textu. Texty jsou podpořeny obrázky a tematicky jsou propojeny s názornými příklady, pro lepší porozumění. V co největší míře se využívají názorné tematické videa a fotomateriály.
Žáci se zrakovým postižením
Žáci mají zajištěno takové místo ve třídě, aby mohli sledovat výuku i se svým zrakovým znevýhodněním. Dle potřeby mohou používat kompenzační pomůcky- optické, elektronické či televizní lupy. Při psaní lze používat jednodušší formy písma i větší řádkování. Je omezena práce s vizuálními mapami, v určitých případech lze využít mapy plastické.
Otestovat si své znalosti v oblasti Zeměpisu můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / ZEMĚPIS / PROCVIČOVÁNÍ