Matematika
Finanční gramotnost
Dne 18.12. a 19.12.2019 proběhla v naší třídě netradiční výuka matematiky. Žáci si připravili tři obchůdky (hračkářství, potraviny a spotřební zboží) a učili se kupovat, třídit peníze, správně vracet a také procvičovali odhad cen. Jejich tipování jsme poté ověřili skutečným nákupem v kamenném obchodě.
PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ MATEMATIKY
Dne 19.2.2019 proběhlo v sedmé třídě projektové vyučování matematiky. Cílem bylo naučit žáky s minimálními výstupy správně odhadnout cenu vybraného sortimentu, ověření ceny výpočtem a překontrolování vrácených peněz. A jak nám to šlo???
Celou fotogalerii naleznete: ZDE
KULINÁŘ - FINANČNÍ GRAMOTNOST
Dne 2.května 2018 jsme se s dětmi z Kulináře vypravili do obchodu. Děti měly za úkol odhadnout a následně zjistit skutečnou cenu vybraných potravin. Dětem se činnost velmi líbila a ani nepoznaly, že se učí... Za odměnu si mohly vybrat jakoukoli sladkost do 20,-Kč. Důležité bylo ukázat dětem, jaká je skutečná hodnota potravin, s nimiž se dnes a denně setkávají a konzumují je.
CELOU FOTOGALERII Z AKCE NALEZNETE: ZDE
Projektový den "Základy finanční gramotnosti"
Žáci v rámci projektového dne navštívili různé obchody v okolí školy. Zjišťovali, jaké druhy zboží se v těchto obchodech prodávají. Každý žák dostal peněžní částku, za kterou si musel vybrat zboží, samostatně zaplatit a vše překontrolovat.
Po návratu do školy plnili žáci další úkoly např.:
-zjišťovali a doplňovali cenu jednotlivého zboží
-zjišťovali a vypočítávali sumu peněz v peňežence
-vypočítávali sumu různých nákupů atd.....
|
|
Naše matematika a fyzika
Matematika je dobrá,
když nás to učí paní Petra.
Naučí nás nové věci,
nová čísla nám vysvětlí.
A my máme radost přeci.
Přísná sice trochu je,
ale legraci s ní každý zažije.
Geometrii ovládá,
občas s námi trochu zamává.
Fyziku nás má
a pokusy s námi dělá.
Nové věci nám vysvětlí,
pokusy děláme
a radost z toho máme.
Jirka Dudek a Marek Dojcsar
Projektový den - FINANČNÍ GRAMOTNOST
V pondělí 5. ledna 2015 proběhl na naší škole projektový den, který byl zaměřený na finanční gramotnost. Protože se jednalo o první projektové vyučování tohoto typu, zaměřili jsme se na základní informace o českých i zahraničních bankovkách a penězích všeobecně. Žáci se seznámili s podobou peněz, které si mohli prohlédnout i ve skutečnosti. Zjistili si základní informace o osobnostech, které jsou vyobrazeny na českých bankovkách. Starší žáci si vytvořili dokonce návrhy na vlastní bankovky. Podstatnou částí projektového dne bylo vyzkoušet si nákup v obchodě či v cukrárně. Ne všichni žáci tento úkol zvládli bez chybičky, ale příště už budou zase zkušenější.
FOTOGRAFIE Z PROJEKTOVÉHO DNE NALEZNETE ZDE: ( uživatel: ukrajinska, heslo: ukrajinska) KLIKNI
Projektový den - Finanční gramotnost 5.1.2015 |
UČIVO:
PROBÍRANÉ UČIVO:
Učivo 1.ročníku
Čísla a početní operace do 20
číselné řady, zápis čísel na číselné ose, rozklady čísel, porovnávání čísel
sčítání a odčítání do 20 bez přechodu přes desítku
Závislosti, vztahy a práce s daty
Geometrie v rovině a prostoru
základní útvary v rovině
základní útvary v prostoru
Učivo 2.ročníku
Čísla a početní operace počítání do 20 s přechodem přes 10
přirozená čísla v oboru do 100 - numerace
násobilka
Závislosti,vztahy a práce s daty
posloupnost přirozených čísel
porovnávání přirozených čísel
sčítání odčítání dvojciferných čísel
práce s papírovými bankovkami a mincemi
zaokrouhlování
Geometrie v rovině a prostoru
Úsečka, základní útvary v rovině, tělesa
Učivo 3.ročníku
Čísla a početní operace
násobení a dělení do 100
užívání závorek v příkladech se dvěma početními výkony
přirozená čísla v oboru do 1000 - numerace
určování stovek, desítek , jednotek
orientace na číselné ose
zaokrouhlování
písemné sčítání a odčítání se zkouškou
Závislosti, vztahy a práce s daty
Hodiny – hodina, minuta, sekunda
Geometrie v rovině a prostoru
geometrické útvary
geometrická tělesa
osová souměrnost
obvod, obsah
Úsečka
Učivo 4.ročníku
Závislosti, vztahy a práce s daty
přirozená čísla v oboru do 10 000,numerace
orientace na číselné ose
Porovnávání a zaokrouhlování čísel
písemné sčítání a odčítání se zkouškou
slovní úlohy
Čísla a početní operace
násobení a dělení číslem 20,30 až 90 do 1000
Násobení a dělení čísla dvojciferného číslem jednociferným
Geometrie v rovině a prostoru
vrcholy, strany
polopřímka
Obvody
Učivo 5.ročníku
Číslo a početní operace
obor přirozených čísel
zápis čísla v desítkové soustavě, číselná osa
násobilka
vlastnosti početních operací s přirozenými čísly
písemné algoritmy početních operací
přirozená čísla v oboru do 1 000 000
čtení, psaní, porovnávání, zaokrouhlování
početní operace čísel do 1 000 000
využití vlastností početních výkonů
odhady a kontroly výpočtů
přirozená čísla přes milión - čtení, psaní, porovnávání čísel
zlomky - čtení, psaní, porovnávání zlomků
sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
desetinná čísla - psaní a čtení desetinných čísel, porovnávání, zaokrouhlování
Závislosti, vztahy a práce s daty, diagramy, grafy, tabulky, jízdní řády
Geometrie v rovině a v prostoru základní útvary v prostoru - kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec; délka úsečky; jednotky délky a jejich převody, číselné a obrazové řady magické čtverce
Učivo 6.ročníku
Aritmetika
Přirozená čísla
Desetinná čísla řádu desetin a setin
Úhel a jeho velikost
Osová souměrnost
Trojúhelník
Objem a povrch kvádru a krychle
Učivo 7.ročníku
Zlomky a operace s nimi
Celá, racionální čísla
Procenta
Úroky
Shodnost trojúhelníku, středová souměrnost
Čtyřúhelníky, hranoly
Učivo 8.ročníku
Druhá mocnina a odmocnina
Pythagorova věta
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Výrazy
Lineární rovnice
Základy statistiky
Číselné a logické řady
Kruh, kružnice, válec
Konstrukční úlohy
Učivo 9.ročníku
Lomený výraz
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Soustavy lineárních rovnic se dvěma neznámými
Funkce
Podobnost
Goniometrické funkce sinus a tangens v pravoúhlém trojúhelníku
Jehlan, kužel, koule
Základy finanční matematiky
Vzdělávací oblast matematika a její aplikace prolíná celým základním vzděláváním od I. do 9. ročníku. Je založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Rozvijí intelektuální schopnosti žáků, jejich paměť‘, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku. Současně přispívá k vytváření určitých rysů osobnosti jako je vytrvalost, pracovitost, kritičnost. Matematika poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné pro orientaci v praktickém životě, umožňuje získávat matematickou gramotnost a logické myšlení a tím vytváří předpoklady pro další možné úspěšné studium. Poznatky a dovednosti získané v matematice jsou předpokladem k poznávání přírodovědných oborů, ekonomiky, techniky a využití počítačů.
Vzdělávací obsah předmětu matematika a její aplikace je rozdělen na čtyři tematické okruhy:
Tyto okruhy jsou zapracovány do tematických celků v jednotlivých ročnících.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Předmět matematika je vyučován v 1. – 9. ročníku. V matematice bylo využito 5 disponibilních hodin.
ZŠ – ročník počet hodin
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení
- vybírá úlohy, které vedou k využívání vhodných způsobů, metod a strategií pro řešení úloh
Kompetence k řešení problému
Kompetence komunikativní
- podporuje vyjadřování a formulace myšlenek a názorů v logickém sledu, stručné a jasné vyjadřování
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanské
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova
Charakteristika průřezového tématu ve vztahu k matematice
Přínos Matematiky k průřezovému tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma v matematice:
- vede žáky k porozumění sobě samému a druhým
- uplatňuje takové aktivity, které napomáhají k zvládání vlastního (žákova) chování
- přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni
- rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti
- utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci
- umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů)
- formuje studijní dovednosti
- podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma v matematice:
- pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým
- vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci
- vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů
- přispívá k uvědomování mravních rozměrů různých způsobů lidského chování
- napomáhá primární prevenci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování
Osobnostní rozvoj
Sociální rozvoj
organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
Morální rozvoj
5. Práce s žáky s podpůrnými opatřeními
Výuka předmětu Matematika u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V předmětu Matematika využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání a zažíval pocit úspěchu.
- Žáci s PAS a ADHD
- Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
- Žáci s tělesným postižením
u nich vytváří schopnost říct si o fyzickou pomoc. Zároveň sami procvičují dovednost sebeprezentace.
- Žáci s mentálním postižením
Otestovat si své znalosti v oblasti Matematiky si můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / MATEMATIKA / PROCVIČOVÁNÍ