Fyzika
Exkurze do Památníku 2. světové války v Hrabyni
I letos absolvovaly deváté ročníky již tradiční dějepisnou exkurzi do Památníku 2. světové války.
Nejprve jsme si prohlédli (a prolezli) vojenskou techniku vystavenou v areálu a pak jsme zamířili na edukační program. Ten byl věnován budování československé armády za 1. republiky a pomohl nám udělat si obrázek o tom, nakolik jsme byli na konflikt s Německem připraveni. Také jsme si mohli zblízka prohlédnout výzbroj a výstroj a vyzkoušet si helmy používané v tomto období. S překvapením jsme zjistili, že v nich vojáci museli mít dost těžkou hlavu.
Samotným památníkem nás provedl průvodce. Z některých částí expozice nám nebylo veselo, ale uvědomili jsme si spoustu věcí, o kterých jsme sice ve škole slyšeli, ale v prostředí památníku byly mnohem jasnější a silnější.
MALÝ SVĚT TECHNIKY U6
Dne 14.6. navštívili žáci devátých tříd expozici Malého světa techniky v objektu U6. V prostředí starých Vítkovic měli příležitost si ověřit na exponátech mnoho fyzikálních jevů a zákonů, o kterých se v hodinách fyziky učili, seznámit se s historií průmyslu v regionu i si vyzkoušet simulátory řízení různých dopravních prostředků.
Návštěva Světa techniky v Dolní oblasti Vítkovic
Třídy 7.A, 7.B a 8. třída zúčastnily interaktivní výstavy Od parního stroje po současnost v Dolní oblasti Vítkovic.
UČIVO:
PROBÍRANÉ UČIVO:
Učivo bude probíráno v souladu se ŠVP Berlička, učivo LMP kopíruje učivo ZŠ , avšak je probíráno jednodušší formou a v menším rozsahu.
6.ROČNÍK
Těleso a látka
Vlastnosti látek – laboratorní práce
Gravitační pole
Síla, měření síly, práce se siloměrem
Měření siloměrem – laboratorní práce
Pohyb částic látky, částicová stavba látek, atomy a molekuly Veličiny a jejich měření
Elektrické vlastnosti látek
Magnetismus, magnetické pole Země
Délka, jednotky délky
Měření délky- laboratorní práce
Objem, jednotky objemu
Měření objemu pevného tělesa – laboratorní práce
Hmotnost, jednotky hmotnosti
Měření hmotnosti tělesa – laboratorní práce
Hustota, výpočet hustoty
Čas, jednotky času
7.ROČNÍK
Pohyb tělesa
Rychlost tělesa – laboratorní práce
Síla, skládání sil
Měření síly – laboratorní práce
Posuvné účinky síly
Newtonovy pohybové zákony
Otáčivé účinky síly
Rovnovážná poloha páky – laboratorní práce
Deformační účinky síly
Tření
Mechanické vlastnosti kapalin, Pascalův zákon, hydrostatický zákon, Archimedův zákon
Určení objemu pevného tělesa – laboratorní práce
Mechanické vlastnosti plynů, přetlak, podtlak, vývěva, kompresor
Světelné jevy, odraz a lom světla, čočky, vlastnosti oka
Zobrazení rozsvícené svíce rovinným zrcadlem- laboratorní práce
8.ROČNÍK
Práce, výkon
Výpočet výkonu – laboratorní práce
Polohová a pohybová energie
Vnitřní energie, teplo
Tepelná výměna – laboratorní práce
Změny skupenství
Elektromagnetické jevy
Elektrický náboj, elektrické pole
Zákony elektrického proudu v obvodech
Elektrický obvod, proud – laboratorní práce
Elektrické napětí, odpor
Sériové a paralelní zapojení spotřebičů – laboratorní práce
Elektrická práce, výkon
Reostat – laboratorní práce
Zvukové jevy
Meteorologie
9.ROČNÍK
Elektromagnetické jevy
Stejnosměrný elektromotor – laboratorní práce
Elektromagnetická indukce – laboratorní práce
Střídavý proud, alternátor, transformátory
Alternátor – laboratorní práce
Rozvodná el. síť, elektrárny, vliv na životní prostředí
El. proud v kapalinách a plynech
Podstata vedení el. proudu v kapalinách – laboratorní práce
El. proud v polovodičích
Jaderná energie, štěpení a slučování jader, jaderná energie
Elektromagnetické vlny a světlo
Odraz světla, zrcadla – laboratorní práce
Země a vesmír
Sluneční soustava, pohyb planet, galaxie
Hvězdy
ZLEPŠI SI TECHNIKU
Svět techniky v trochu jiném světle přiblížila žákům 8. a 9. třídy Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Pro všechny návštěvníky byly připraveny ukázky toho, čím se univerzita zajímá, žáci si mohli pod dohledem odborných pracovníků a studentů vyzkoušet některé technické postupy a experimenty.
V rámci tohoto programu se žáci zúčastnili science show známého popularizátora vědy britského původu Michaela Londesborougha, která svým zajímavým a zábavným pojetím zaujala všechny přítomné.
Charakteristika vyučovacího předmětu Fyzika
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Fyzika spadá spolu s chemií, přírodopisem a zeměpisem do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Navazuje na výuku matematiky, prvouky, vlastivědy a přírodovědy na prvním stupni. Z průřezových témat mají na fyziku návaznost zejména environmentální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, osobnostní a sociální výchova. Fyzika umožňuje žákům hlouběji porozumět zákonitostem přírodních jevů a procesů, umožňuje v rámci výuky bádat a tím i nalézat odpovědi na nejrůznější otázky, spjaté s touto oblastí vědy.
Fyzika nabízí dobrodružství poznávání, dokáže probouzet v žácích přirozenou zvídavost a to jak k přírodě samotné, tak i ke vědě a technice.Žáci mohou zažít radost z vlastního objevování a poznatků, které při tom sami odvodí. Klademe důraz na praktické činnosti, jež jsou prováděny metodou pozorování, experimentu a samotného měření různých veličin. Takto získané hodnoty, vědomosti a výsledky umět vyhodnotit, vyvodit patřičný závěr a ten pak propojit s podmínkami reálného života. Úkolem fyziky je podporovat samostatné a otevřené myšlení žáků, má umožnit kriticky se zamyslet nad zadanými problémy souvisejícími s přírodními jevy a zaujmout k nim vlastní stanovisko.
Žáci by měli zejména pochopit složitost a komplexnost vztahů člověka a životního prostředí, měli by si rozvíjet povědomí o environmentální problematice a v neposlední řadě by měli získat náhled na nové technologie, užívané v praxi a tudíž se lépe orientovat v běžném životě. Volíme takové formy a metody výuky, které žákům umožňují optimální zvládnutí učiva. Jedná se o aktivizující činnosti podporující samostatnost a tvořivost, realizují se pomocí problémového vyučování, skupinové práci a laboratorních prací. Výchovně-vzdělávacích cílů se snažíme dosahovat i s ohledem na individuální osobnosti žáků a jejich aktuální zdravotní stav.
V neposlední řadě směřujeme k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí v oblasti zapojení se do aktivit směřujících k šetrnému chování se k přírodním systémům, k vlastnímu zdraví i zdraví ostatních lidí. Klademe důraz na pochopení souvislostí mezi činností lidí a dopady na životní prostředí, na správné nakládání a využívání obnovitelných i neobnovitelných zdrojů. Chceme utvářet dovednosti jak se chovat při kontaktu s objekty či situacemi potenciálně či aktuálně ohrožujícími životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí lidí. Při tvorbě učebních osnov předmětu fyzika vycházíme z individuálních potřeb žáků a respektování jejich postižení.
2. Časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací předmět Fyzika je u dětí vzdělávaných podle ŠVP ZŠ vyučován v 6. - 8. ročníku s pevně stanovenou časovou dotací 2 vyučovací hodiny týdně, v 9. ročníku 1 vyučovací hodina týdně. Vyučování předmětu Fyzika u dětí vzdělávaných podle ŠVP ZŠ - LMP probíhá od 7. třídy v rozsahu 1 vyučovací hodiny týdně. Obsahem je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Člověk a příroda stanovených RVP pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat.
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení
Učitel:
- zadává úkoly, při kterých žáci získávají a zpracovávají informace z různých zdrojů ( např. Internet, časopisy, denní tisk, odborná literatura apod.)
- společně s žáky vytýčí cíl činnosti, sleduje jejich pokroky a úspěšnost při řešení problému
- se zajímá, jak žákům vyhovuje jeho styl výuky
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
- zařazuje do výuky úlohy, které rozvíjí u žáků tvořivost a žáci sami směřují k objevům,
- vede žáky k zamyšlení nad názory druhých
- umožní žákům pracovat s materiály a zdroji, aby si mohli ověřit správnost svého řešení
- napomáhá žákům při formulování hypotéz a jejich ověřování v praxi
- vede žáky k šetrnému a správnému užití materiálu, techniky a vybavení
Kompetence komunikativní
Učitel:
- se zajímá o názory a zkušenosti žáků, pracuje s náměty žáků, vybízí žáky ke kladení otázek
- vede žáky ke sledování současného technického vývoje a následně s žáky diskutuje o jejich významu, důležitosti
Kompetence sociální a personální
Učitel:
- podporuje vzájemnou komunikaci mezi žáky při řešení problému a jejich vzájemnou spolupráci
- povzbuzuje každého žáka, snahou je navodit příjemnou atmosféru v třídním prostředí
Kompetence občanské
Učitel:
- vede žáky ke kladnému vztahu k přírodě a životnímu prostředí
- osvětluje rozdíly mezi obnovitelnými a neobnovitelnými zdroji a vede žáky k jejich úspornému využívání
Kompetence pracovní
Učitel:
- zohlední individuální tempo žáků v závislosti na míře jejich zdravotního postižení a zajistí jejich vzdělávací potřeby
- zajistí studijní materiály a kompenzační pomůcky, jež jsou žákům při výuce dostupné v dostatečném množství
- vede žáky k jejich budoucí profesní orientaci (při zohlednění jejich možností)
4. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova - OSV
Průřezové téma se zabývá jedincem a jeho individualitou. Nabízí možnost rozvoje jeho emocionálních vztahů, osobních postojů a dobrých mezilidských vztahů. Nabádá ke spolupráci, vzájemné komunikaci a případnému řešení konfliktů.
- rozvoj schopností poznávání
- kreativita
- mezilidské vztahy
- komunikace
- kooperace a kompetice
Výchova demokratického občana - VDO
Průřezové téma má žáka připravit k pozdějšímu řešení problémů, konfliktů a nenadálých situací, jež mohou nastat v otevřené demokratické společnosti. Smyslem je poznat a pochopit nutnost pravidel, s nimiž se denně setkáváme.
- občan, občanská společnost a stát
- principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - VMEGS
Průřezové téma rozvíjí vědomí evropské sounáležitosti a zároveň vědomí vlastní národní identity. Poukazuje na nutnost dodržování morálky, uplatnění práva, prosazování humanismu.
- Evropa a svět nás zajímá
- objevujeme Evropu a svět
Multikulturní výchova – MK
Průřezové téma učí žáky komunikovat a žít ve skupině lidí, řešit konflikty a spory, poznat různé úhly pohledu a pochopit, že všechny kultury jsou si rovnocenné a žádná není nadřazena jiné.
- lidské vztahy
Environmentální výchova – EV
Průřezové téma nabádá žáky k lepšímu pochopení složitých dějů v přírodě, k nutnosti péče o životní prostředí a k zodpovědnosti za vlastní jednání i jednání jiných. - ekosystémy
- základní podmínky života
- lidské aktivity a problémy životního prostředí
- vztah člověka k prostředí
Mediální výchova – MV
Průřezové téma má vytvořit kritický odstup od mediálních sdělení, schopnost vytvoření vlastního úsudku o událostech, zprávách, ale i selekci toho nejpodstatnějšího ve zpravodajství.
- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
- práce v realizačním týmu
5. Práce s dětmi s podpůrnými opatřeními
Výuka předmětu Fyzika u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V předmětu Fyzika využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání, budou vyzdvihovány jeho kladné vlastnosti ve vztahu ke vzdělávání a bude slovně chválen, aby zažíval pocit úspěchu.
Žáci s PAS a ADHD
Učitel pracuje se strukturou vyučovací hodiny. Práce je uzpůsobena schopnostem žáka, je zohledněno jeho pracovní tempo, jsou vyzdvihovány jeho kladné návyky. Žáci mají vytvořené individuální pracovní listy, které splňují hlavní zásady práce s dětmi s PAS. Učitel využívá a tvoří výukové materiály žákovi na míru, zohledňuje individuální přístup k žákovi. Učitel využívá výukové materiály v digitální podobě a také práci na PC.
Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
Žáci pracují s pracovními listy s jednoduššími texty. Učitel využívá interaktivní tabuli a dotykový počítač. U žáků s vývojovou dysfázií jsou využívány stejné metody jako u žáků s PAS. Výuka je přizpůsobena k doplňování slov do přetištěného textu, diktování kratších vět, diktování vět vytvořených žáky apod. Procvičování na výukových programech. Práce na PC.
Žáci se tělesným postižením
Učitel využívá práce na PC s upravenou klávesnicí nebo dotykovým displejem, interaktivní tabuli a prezentace na ní. Na psaní využívají žáci psací pomůcky upravené pro lepší úchop, dopomoc a asistence druhé osoby. Pracovní listy tvoří učitel s menším množstvím textu s větší velikostí písma a řádků pro jednodušší doplnění. Žáci pracují ve skupinách s žáky s jinými diagnózami, čímž se u nich vytváří schopnost říct si o fyzickou pomoc. Současně sami procvičují dovednost sebeprezentace.
Žáci s mentálním postižením
Těmto žákům připravuje učitel pracovní listy podle očekávaných výstupu žáků s přiznanými podpůrným opatřením. Volí menší množství textu. Texty jsou podpořeny obrázky a tematicky jsou propojeny s názornými příklady, pro lepší porozumění. Žáci využívají výukové pomůcky (např. převodní tabulky jednotek, Matematicko-fyzikální tabulky, kalkulátory apod.
Otestovat si své znalosti v oblasti Fyziky můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / FYZIKA / PROCVIČOVÁNÍ