Chemie
Laboratorní práce - látkové množství
Dne 11.12.2020 devátá třída v hodině chemie provedla laboratorní práci na téma látkové množství. A jak nám to šlo?
Chemie - laboratorní práce - Héronova fontána
Dne 9.1.2020 proběhla netradiční hodina Chemie a současně Fyziky. Děti si stěžovaly, že by rády nějaký težší úkol jakožto laboratorní práci. A tak se také stalo. Výroba fontány byla poměrně složitá a zdlouhavá, ale děti za pomoci dospěláků vše zvládly... Děti si při té příležitosti zopakovaly Pascalův zákon, hydrostatický tlak, chemické složení vody, barviv apod.
Chemie v 9.A
Dne 27.11.2019 jsme v deváté třídě provedli laboratorní práci na téma Látkové množství NaCl a H2O...
FILTRACE
Dne 18.10.2019 jsme uskutečnili v 8. třídě druhou laboratorní práci z chemie, tentokrát na téma filtrace.
8.třída - CHEMIE
Dne 4.10.2019 naše třída absolvovala první laboratorní práci z chemie na téma vlastnosti látek. A jak nám to šlo?
Voda – základ života
Ve čtvrtek 17. 5. 2018 proběhl na naší škole projektový den ,,Voda – základ života“. Byl zaměřen na vodu, charakteristiku vody, koloběh vody v přírodě, rozdělení vody podle využití i obsahu minerálních látek. Nedílnou součástí bylo připomenutí důležitosti vody pro živý organismus, hlavně pro člověka. Žáci si uvědomili, jak je důležité dodržovat pitný režim, jaké nápoje jsou vhodné pro pitný režim a jaké naopak škodlivé. Vypočítali si kalorické hodnoty coca coly, džusu, minerálky. Pro tyto nápoje si ovšem museli zajít do obchodu a koupit si je. Tím si také zopakovali pravidla slušného chování. Zjištěné informace napsali a nalepili na papíry velkého formátu, které jsou vyvěšeny na chodbě naší školy.
„Voda – základ života“
Projektový den 17. 5. 2018
Na tento projektový den jsme se oba moc těšili. Ráno nám paní učitelka přinesla vodu, džus, Pepsi a sušenky. A pak se nám líbilo, jak jsme pili nápoje a jak jsme tančili na hudbu o vodě. Strašně se nám líbil projektový den, byl velice zajímavý. Dívali jsme se také na video O PRAZE a VLTAVĚ. Kreslili jsme obrázky a lepili je spolu s pracovními listy na malou nástěnku. Opravdu jsme se dobře bavili.
Natálie Stočesová, Denis Alexa, 9. C
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VODA - výuka ve škole
Projektový den: Pitný režim neboli ,,Voda základ života“
Skupiny: Žáci budou rozděleni po třídách se svým třídním učitelem, vychovatelem, asistentem.
Vedoucí projektového dne: Pavla Kravčíková, Petra Babincová
Zaměření projektového dne: voda a pitný režim
Cíl projektového dne: připomenout žákům informace týkající se vody, zdůraznit nutnost
dodržování pitného režimu, porovnat jednotlivé druhy nápojů
Výstupy: obrázky vody, informace o vodě – nalepit na výkres, informace o pitném režimu –
nalepit na výkres, tabulka kalorických hodnot různých druhů nápojů
Zadání:
Úkol č. 1 – kresba obrázku
Žáci nakreslí obrázek, kde bude hlavním tématem voda. Učitel blíže nespecifikuje, aby dal prostor fantazii dítěte. Pak společně všichni představí své obrázky, vysvětlí, co namalovali a proč. Obrázky se vystaví ve třídě na nástěnku.
Úkol č. 2 – informace o vodě
Na papír napsat všechny informace o vodě, na které si žáci vzpomenou. Možno vyhledávat na internetu, v knihách, v učebnicích. Lze doplnit kresbou, obrázkem, ústřižkem.
- - Koloběh vody
- - Skupenství vody
- - Přeměna skupenství, tání, vypařování, tuhnutí
- - Vlastnosti vody
- - Rozdělení vody – sladká, slaná, pitná, užitková
- - Čističky vod
- - Jezera, rybníky, řeky, moře, oceány
- - Voda v běžném životě – vaření, mytí, praní, koupání,
- - Voda jako způsob relaxace - rybaření, potápění, plavání, surfování
Úkol č. 3 – důležitost vody pro lidský organismus
Žáci zjistí, proč je voda důležitá pro lidský organismus.
- - Rozřeďuje a rozpouští potravu.
- - Zabezpečuje rozvod živin, minerálních látek a vitamínů v těle.
- - Napomáhá při vylučování škodlivin.
- - Udržuje stálou tělesnou teplotu v těle ( pocení ).
- - Je důležitým zdrojem některých minerálních látek.
- - Zvlhčuje a chrání sliznici.
- - Umožňuje ochutnávat pokrmy.
Provedou experiment, který ověří tvrzení, že voda umožňuje vychutnávat pokrmy:
Žáci zkonzumují suché potraviny ( sušenky, keksy, tyčinky atd.) a pak hned další suché potraviny ( cereálie, krekry ). Pak tento pokus provedou ještě jednou, ale po první konzumaci se napijí, čímž zvlhčí sliznici. Sdělí své postřehy, zda dokázali chutě lépe rozeznat před napitím nebo po napití.
Úkol č. 4 – Pitný režim
Žáci řeknou, co se jim vybaví, když se řekne pojem pitný režim. Rozdíl mezi příjmem a výdejem. Co může nastat, když bude narušena rovnováha mezi příjmem a výdejem?
Příjem – nápoje, pokrmy, látková výměna
Výdej – dech, pot, moč, stolice
1/ Vysvětlit, co je to dehydratace, kdy nastává a jak se projevuje.
2/ Které potraviny obsahují větší množství vody, které méně.
3/ Jaké potraviny a nápoje konzumují žáci během dne, jaké množství. Každý žák si může napsat svůj seznam potravin a nápojů, které zkonzumuje za celý den. Pak si ho mohou žáci porovnat mezi sebou.
4/ Zásady správného pitného režimu. Co se do pitného režimu započítává, co ne.
5/ Porovnat kalorické hodnoty různých nápojů – Coca cola, minerálka, čistá voda, džus.
Informace o pitném režimu zpracovat a nalepit, napsat, nakreslit na výkres. Vystavit ve třídě.
Před vypracováváním úkolů se doporučuje zajít do obchodu a koupit potraviny potřebné k experimentu v úkolu č. 3 a nápoje z úkolu č. 4.
Fotky z Projektového dne naleznete na tomto odkaze: (uživatel: ukrajinska, heslo: ukrajinska) KLIKNI
Projektový den PITNÝ REŽIM neboli VODA ZÁKLAD ŽIVOTA |
UČIVO:
8. ROČNÍK
Vymezení pojmu chemie
Látky a tělesa
Chemické děje
Chemická výroba
Vlastnosti látek - barva, skupenství, rozpustnost ve vodě, kujnost, tepelná a elektrická vodivost, hustota, vliv teploty na vlastnosti a stav látky
Vlastnosti látek- laboratorní práce
Změny skupenství - tání, tuhnutí, vypařování, zkapalnění, sublimace
Bezpečnost práce při experimentální činnosti, zásady bezpečné práce při práci s chemickými látkami
První pomoc při poleptání, popálení, pořezání, R a S-věty
Mimořádné události - havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek
Směsi, různorodé a stejnorodé směsi (roztoky), složky a složení
Hmotnostní zlomek, výpočet koncentrace látky
Vliv teploty a míchání na rychlost rozpouštění pevné látky
Oddělování složek směsi - usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace
Filtrace – laboratorní práce
Voda a vzduch, voda - destilovaná, pitná, odpadní, výroba pitné vody, čistota vody
Hořlaviny, hašení látek
Čistota ovzduší
Ozonová vrstva
Částicové složení látek, molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony
Leptání mědi jodovou tinkturou – laboratorní práce
Chemické prvky a chemické sloučeniny, názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků, skupiny a periody v periodické soustavě chemických prvků; protonové číslo
Chemická vazba, názvosloví jednoduchých anorganických a organických sloučenin
Klasifikace chemických reakcí - slučování, neutralizace, reakce exotermní a endotermní Faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí - teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek, katalyzátory
Absorpční účinky aktivního uhlí – laboratorní práce
Oxidy, kyseliny a hydroxidy – názvosloví a vlastnosti
Stanovení pH- laboratorní práce
Soli kyslíkaté a nekyslíkaté - vlastnosti, oxidační číslo, názvosloví významných solí
9.ROČNÍK
Chemické reakce redoxní
Elektrolýza – laboratorní práce
Zákon zachování hmotnosti, chemické rovnice
Koroze – laboratorní práce
Látkové množství, molární hmotnost
Látkové množství – laboratorní práce
Faktory ovlivňující rychlost reakcí
Uhlovodíky - Alkany, alkeny, alkiny
Aromatické uhlovodíky
Paliva - ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva
Absorpce vůně, barvy aktivním uhlím- laboratorní práce
Deriváty uhlovodíků, příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin
Přírodní látky- zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v lidském těle
Chemická výroba; recyklace surovin; koroze; průmyslová hnojiva; tepelně zpracovávané materiály (cement, sádra, vápno, keramika); vlastnosti, použití a likvidace plastů a syntetických vláken; detergenty, pesticidy, insekticidy, hořlaviny; léčiva a návykové látky
Stanovení pH roztoku pomocí fenolftaleinu – laboratorní práce
CHEMIE
Charakteristika vyučovacího předmětu Chemie
1. Obsahové vymezení vyučovacího předmětu
Cílem je podchycení a rozvíjení zájmu o obor chemie. Seznamujeme žáky s chemickou terminologií, poznáváním chemickými látek, jejich vlastností a reakcí, které mezi nimi za daných okolností probíhají, učíme je porozumění základním chemickým pojmům a zákonitostem, schopnosti vysvětlit a zdůvodnit chemické jevy, přiblížit využití v chemickém průmyslu a uvědomit si každodenní setkávání s chemickými látkami v běžném životě a bezpečně s nimi manipulovat.Do předmětu Chemie je jsou zařazena některá témata z předmětu Výchova ke zdraví, který není vyučován jako samostatný předmět.
Zařazená témata: Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence (auto-destruktivní závislosti – návykové látky, dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví – bezpečné prostředí ve škole, ochrana zdraví při různých činnostech).
2. Časové a organizační vymezení
Chemie je vyučována jako samostatný předmět v 8. a 9. ročníku u žáků vzdělávaných podle ŠVP ZŠ , s časouvou dotací 2 hodiny týdně v obou uvedených ročnících, a v 8. a 9. ročníku u žáků vzdělávaných podle ŠVP ZŠ - LMP s časovou dotací 1hodina týdně. Výuka probíhá v učebnách, laboratorní práce jsou prováděny pod přímým vedením učitele, s jeho menší či větší dopomocí, popřípadě s pomocí pedagogického asistenta či vychovatelky. Experimenty s rizikovými či zdraví nebezpečnými látkami provádí pouze učitel. Náročnost laboratorních prací je přizpůsobena individuálním možnostem tělesně či mentálně handicapovaných žáků.
Předmět chemie je úzce spjat s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda: zeměpis – surovinové zdroje chemického průmyslu, přírodopis – význam zelených rostlin, životní prostředí, zdraví, fyzika – vlastnosti látek; a z části s matematikou – chemické výpočty.
3. Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků
Kompetence k učení:
Učitel:
- vede žáky k vyhledávání, třídění, propojování a porovnávání informací, používání odborné terminologie a aplikaci poznatků v praxi
Kompetence k řešení problémů:
Učitel:
- zadává úlohy tak, aby bylo možno použít více postupů
- umožní řešit problémové situace, konfrontace výsledků, obhajobu stanoviska
- učí respektování názorů druhých
Kompetence komunikativní:
Učitel:
- umožňuje skupinovou spolupráci, konfrontaci názorů, stanovisek žáků
- volí témata blízká běžnému životu, která v žácích podněcují různé asociace vhodné k vzájemné diskusi
Kompetence sociální a personální:
Učitel:
- vede žáky k dodržování pravidel slušného chování
- pochopení nutnosti ochrany zdraví svého i druhých
Kompetence občanské:
Učitel:
- vyžaduje uplatňování pravidel ochrany ŽP, vede k uvědomění důležitosti čistoty ŽP pro tělesné i duševní zdraví každého jedince
- předkládá situace, ve kterých se žáci učí chápat základní ekologické souvislosti a problémy životního prostředí
Kompetenci k práci:
Učitel:
- nabádá žáky k dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel při práci s chemickými látkami, laboratorními pomůckami a přístroji
4. Průřezová témata
Do předmětu chemie jsou zařazena průřezová témata obsahově blízké učivu daného předmětu. Učivo doplňují především o konkrétní situace z běžného života a pomáhají k utváření postojů a hodnot.
Osobnostní a sociální výchova (OSV) v předmětu především pomáhá utvářet praktické životní dovednosti. Naplňovány jsou tyto okruhy:
- Rozvoj schopnosti poznávání
- Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Prostřednictvím Environmentální výchovy (EV) učitel přibližuje žákům složitost a závažnost vztahů člověka a životního prostředí, jeho závislost na životním prostředí, a proto také zodpovědnost za jednání společnosti i jedince v každodenním životě. V předmětu chemie jsou naplňovány tyto tématické okruhy:
- Základní podmínky života (voda, ovzduší, půda, energie, přírodní zdroje);
- Lidské aktivity a problémy životního prostředí (doprava, průmysl a životní prostředí, odpady a hospodaření s odpady).
5. Práce s dětmi s podpůrnými opatřeními
Výuka předmětu Chemie u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V předmětu Chemie využívá učitel u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami metody a pomůcky, které žákům umožní dosahovat podobných cílů bez překážek jako u jejich vrstevníků. Ke každému žáku je přistupováno tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků ve vzdělávání, budou vyzdvihovány jeho kladné vlastnosti ve vztahu ke vzdělávání a bude slovně chválen, aby zažíval pocit úspěchu.
Žáci s PAS a ADHD
Učitel pracuje se strukturou vyučovací hodiny. Práce je uzpůsobena schopnostem žáka, je zohledněno jeho pracovní tempo, jsou vyzdvihovány jeho kladné návyky. Žáci mají vytvořené individuální pracovní listy, které splňují hlavní zásady práce s dětmi s PAS. Učitel využívá a tvoří výukové materiály žákovi na míru, zohledňuje individuální přístup k žákovi. Učitel využívá výukové materiály v digitální podobě a také práci na PC.
Žáci s poruchami řeči a komunikačních schopností
Žáci pracují s pracovními listy s jednoduššími texty. Učitel využívá interaktivní tabuli a dotykový počítač. U žáků s vývojovou dysfázií jsou využívány stejné metody jako u žáků s PAS. Výuka je přizpůsobena k doplňování slov do přetištěného textu, diktování kratších vět, diktování vět vytvořených žáky apod. Procvičování na výukových programech. Práce na PC.
Žáci se tělesným postižením
Učitel využívá práce na PC s upravenou klávesnicí nebo dotykovým displejem, interaktivní tabuli a prezentace na ní. Na psaní využívají žáci psací pomůcky upravené pro lepší úchop, dopomoc a asistence druhé osoby. Pracovní listy tvoří učitel s menším množstvím textu s větší velikostí písma a řádků pro jednodušší doplnění. Žáci pracují ve skupinách s žáky s jinými diagnózami, čímž se u nich vytváří schopnost říct si o fyzickou pomoc. Současně sami procvičují dovednost sebeprezentace.
Žáci s mentálním postižením
Těmto žákům připravuje učitel pracovní listy podle očekávaných výstupu žáků s přiznanými podpůrným opatřením. Volí menší množství textu. Texty jsou podpořeny obrázky a tematicky jsou propojeny s názornými příklady, pro lepší porozumění. Žáci využívají výukové pomůcky (např. převodní tabulky jednotek, Periodickou tabulku prvků ,kalkulátory apod.
Otestovat si své znalosti v oblasti Chemie můžete v sekci:
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / CHEMIE / PROCVIČOVÁNÍ